Heb je het overland vliegen onder de knie, weet je alles van het vliegen van een opdracht? Dan is er nog een nieuwe mogelijkheid om jezelf uit te dagen! De laatste maanden zijn er véél records behaald. Reden om daar eens in te duiken.
Een mooi overzicht over de gerealiseerde en nu bestaande records vind je hier: http://www.csz.zweefportaal.nl/main/infusions/wrapper/wrapper.php?wrapper_id=15
Afstandsrecords en snelheidsrecords, naar klasse: 15 meter, 18 meter en open, en hoogterecords en duurrecords. Kijk eens naar de data: de hoogterecords en de duurrecords zijn al lang niet verbeterd. In alle andere zit beweging! Binnenlandse en nationale records en een aparte categorie voor vrouwen.
Het duurrecord Helling van 10 en 11 juli 1937 (ja, dat zie je goed, het was ruim 24 uur dus dat past niet in 1 datum..) is nog steeds onovertroffen… Kan zoiets eigenlijk nog? En zo ja, hoe?
Hoe werkt dat, wat moet je doen?
Op de site van de CSZ http://www.csz.zweefportaal.nl/main/articles.php?article_id=22
staat beschreven hoe het moet; Bas Seijffert, voorzitter van de commissie, zegt het zo:
"Alleen maar je eigen veld van boven af bewonderen gaat een keer vervelen. Overland vliegen is dan een heerlijke uitbreiding van je vliegplezier.
Het is ook leuk om zo'n overlandvlucht te publiceren op de OLC. Een mooi vergelijk van wat je zelf gevlogen hebt en wat er mogelijk was op een dag. Je kan zelfs bovenaan de dagelijkse OLC lijst prijken en dat interpreteren als een overwinning. Echter, na een week is iedereen die prestatie vergeten. Jammer, want het zou wel eens een onvergetelijke prestatie geweest kunnen zijn.
Alleen daarom al is het vliegen van een record de moeite waard. Een prestatie die nooit verloren gaat. Op de site van de Commissie Sportzaken Zweefvliegen (CSZ) kan je niet alleen de huidige records terugvinden maar ook de historie van een record. Staat je naam in de lijst dan is dat voor eeuwig.
Het mooie weer volgen en daarmee grote afstanden afleggen is natuurlijk prachtig om te doen. Als voorbereiding voor het vliegen van wedstrijden heeft dat weinig trainingswaarde. Een opdracht uitzetten (in dat zelfde mooie weer) geeft veel meer trainingswaarde, meer voldoening - en het geeft je de mogelijkheid een record te verbeteren. Een nuttige en leuke uitdaging.
Over papierwerk hoef je je niet druk te maken. Dat komt achteraf wel en daar helpt de sportcommissaris (SC) of de CSZ je bij. Het belangrijkste is dat je je plan kenbaar maakt aan een SC. De SC controleert je loggers (FR) en brieft je waar nodig.
Vergeet niet je naam te programmeren naast alle vliegtuig gegevens. Je opdracht moet je declareren voor aanvang van de vlucht. Neem altijd een start- en finishlijn (1km breed / R=500m). Als je een back-up logger gebruikt, zorg dan dat de opdracht 100% identiek is in beide loggers. Voor vrije opdrachten hoef je geen opdracht te declareren maar het mag wel. Je mag ook maar één papieren declaratie opstellen. Een tweede maakt de eerst of beide declaraties ongeldig.
Tussen start en finish mag het hoogteverschil maar 1000 meter zijn. Een beercan (R=500m) nemen mag maar geeft een afstandsaftrek van 1 km. Echt ronden is dus slimmer.
Klaar is Kees. Het seizoen is nog niet voorbij. Succes.”
.. en de praktijk...
Onder anderen Robin Smit en Alfred Alfers vlogen onlangs records.
Alfred: “Records vliegen geeft weer een extra competitieve dimensie aan het vliegen – en is naast het vliegen van wedstrijden en de Online competitie een mooie doelstelling. Leuk om ook te zien dat de record vluchten dit jaar zo aan populariteit winnen. Tijdens een vlucht op 14 mei dit jaar wilde ik een gedeclareerde 1025 retour vliegen (Teuge – Neubrandenburg). Ondanks dat er met de declaratie iets niet helemaal goed was gegaan, bleek achteraf toch dat ik een record op de grootste vrije retourvlucht (1023 km) en de grootste vrije vlucht (1107 km) had gevlogen. Smaakt naar meer !”
Robin: “Record vliegen? Een leuke uitdaging! Met de goede meteo voor 20 juni een 750 km gedeclareerd voor m’n 750 km-diploma. Tijdens het vliegen ging het sneller dan verwacht, en dus meteen het plan gekregen om bij alle keerpunten verder door te vliegen en zo voor het vrije afstand record te gaan met 3kpt in de 15m klasse. En dit plan werkte erg goed! En na een schitterende dag kwam ik terug met 880 km op de teller en dus een nieuw record. Dit record is echter 6 weken later alweer verbroken door Tim Kuijpers, we moeten dus weer aan de bak!”
Alfred: die is binnen!
Dat was een 'vliegende start' van hun records loopbaan..
Grappig om te lezen dat Robin het idee van een record kennelijk al eerder had overwogen en dus tijdens de vlucht een goed beeld paraat had van de mogelijkheden.
En dat beiden iets niet / niet goed hadden gedaan in de voorbereiding maar wel succes hadden: in de categorie Vrije records… Voor de andere categorieën dus nog even verder specialiseren!
Het antwoord op de vraag of het duurrecord uit 1937 nog verbeterd kan worden: "Duurrecords worden uit veiligheidsoverwegingen niet meer bijgehouden" meldt Bas Seijffert. En terecht!