Zaterdag 20 januari was er de jaarlijkse veiligheidsdag, georganiseerd door de commissie Veiligheid (CVZ). Het was nog even de vraag of we op het kantoor in Woerden terecht konden, maar met 50 deelnemers paste het precies en waren alle stoeltjes in de zaal bezet. Bijna alle clubs waren met leden van het veiligheidsteam vertegenwoordigd op deze gezellige dag, die in het teken stond van ontmoeten en kennisdelen.
Kennis en ervaring uitwisselen
Na een korte presentatie is men in de ochtend in kleine groepjes aan de slag gegaan met het maken van Bowties. Het was leuk om te zien hoe kennis en ervaring met elkaar werd uitgewisseld.
De cijfers..
In de middag zijn de cijfers van het afgelopen jaar besproken. Hierin werd duidelijk dat er steeds meer gemeld wordt, wat natuurlijk positief is. Echter zijn er ook nog steeds vragen wanneer, wat waar gemeld moet worden. Bij de clubs die het meldportaal (Melden - Vliegveiligheid.nl) gebruiken leeft deze vraag een stuk minder.
Een overzicht van meldingen vind je ook op die site onder de knop 'openbare meldingen'
Overigens is er ook weer een Nieuwsbrief Zweefvliegen van de ILT verschenen, met aandacht voor wat zoal bij inspecties is aangetroffen, maar ook uitgebreid verslag over melden en meldingen.
Bestand | Type | Grootte |
---|---|---|
Nieuwsbrief zweefvliegen 2024 11 | 265,133 KB |
Breukstukje - nu het fysieke ding
Het eind van de dag stond in het teken van het breukstukje. Eerst zijn we met elkaar in gesprek gegaan hoe clubs om gaan met het gebruik van een te sterk breukstuk, om daarna verder te gaan met de theorie over het breukstuk. Op welk punt van de start zitten de gevaren van overbelasting van het vliegtuig en met welke indicatoren wordt de sterkte van een breukstuk bepaald door de vliegtuigfabrikant
.. en natuurlijk ook..
Tussen alle presentaties door was er natuurlijk tijd om met elkaar in gesprek te gaan over actuele thema's die op de verschillende clubs spelen. Al met al was het een leuke en leerzame dag!