door Joost Rutten
Op mijn 50ste verjaardag (december 2020) kreeg ik een cadeaubon waarbij ik de keuze kon maken uit 2 vluchten: Helikopter, motorvliegtuig en/of een keer mee in een zweefvliegtuig. Omdat Malden (waar de NijAC gevestigd is) om de hoek ligt en ik het altijd al mooi vond om te zien hoe de vliegtuigen startten en landden, was dat mijn eerste keus. Door Corona duurde dit even, maar september 2021 was het dan zover: ik kon een keer meevliegen. Ik wist het eigenlijk al gelijk: dit wil ik zelf ook leren.
Dus direct ingeschreven om lid te worden - en online gezocht of er een goede zweefvliegsimulator was. En die is er zeker: Condor. Aangeschaft en lekker digitaal gaan oefenen. Joystick erbij, voetenstuur erbij en toen ik een maandje later een VR-bril aanschafte had ik helemaal al het idee een ware zweefvlieger te zijn.
Voor je 't weet ben je wedstrijdvlieger..
Ik begon ook online wedstrijden te vliegen en toen ik in december in contact kwam met de Dutch Condor Group, begon het feest helemaal. Elke week samen een wedstrijd vliegen, met adviezen van de profs (via Discord, waarmee je met elkaar kunt praten). De eerste keer dat ik meedeed waren de eersten al geland toen ik nog anderhalf uur moest. Enkelen vlogen terug en gaven me tips om beter te thermieken en ze legden me uit hoe te bepalen of je een bepaalde bergtop nog wel of niet over kon komen. Vanaf januari deden we met een groot deel van deze Nederlandse online vliegers ook mee met de Condor World Cup, een competitie waaraan vliegers van over de hele wereld mee doen. Toen ik in mei 2022 kon beginnen aan de vliegopleiding had ik er dan ook al enkele honderden(!) vlieguren online op zitten.
Maar dan.. toch even wennen
De schrik was groot toen ik de krachten en geluiden van een echt zweefvliegtuig weer meemaakte, maar het wende heel snel. Al na enkele maanden kwam ik solo (september 2022, met aftrek van een maandje vakantie dus in 4 maanden). De winter erop hebben we binnen onze club (de NijAC) een eenvoudige, maar effectieve simulator gebouwd rondom Condor en de best practices van onze ervaren instructeurs. Die simulator wordt veel en met veel genoegen gebruikt. Die winter heb ik ook alle theorievakken geleerd en in maart 2023 allemaal gehaald.
Veel gevlogen, goed geoefend - nu de vrijheid tegemoet!
Na een jaartje solo gevlogen te hebben, heb ik dit jaar de laatste VVO oefeningen afgetekend (in april 250 km overland met een DG 505). Op 22 mei heb ik mijn brevet gehaald. Gisteren mijn langste vlucht ooit gemaakt, 5 uur en 11 minuten. Vijf uur solo achter elkaar lokaal vliegen is een eis om overland te mogen in een clubkost bij de NijAC. Hopelijk gaat dat nu snel gebeuren!