.. een vliegverhaal van Karel van der Zande
Hoe je daar terecht komt...
Dit jaar zijn we met een kleine groepje naar Tsjechië gegaan om golf te vliegen. Hoogtewinst, dat zou mooi zijn. Hoe kom je in Tsjechië terecht, nou, via een kleine omweg.
Na jaren in Aosta gevlogen te hebben kwam een van onze leden terecht in Schotland Aboyne als sleepvlieger. Na zijn CPTL had hij uren nodig en uren en nog eens uren. De berichten waren dat daar zonder al te veel beperkingen golf wordt gevlogen. Er is wel een airway, maar die kan worden gesloten, voor de grote jongens is dat een kleine omweg en het geeft de mogelijkheid om hoog in de golf te gaan staan. Hoog genoeg voor vette diamanten. Na een aantal jaren zijn we in 2019, maar weer eens op expeditie naar Schotland gegaan om golf te vliegen. Helaas die week net niet goed genoeg, de drang naar een diamant bleef staan. Repeat 2020, yes. Helaas, er was een klein virusje dat roet in het eten gooide, geen Schotland. Je wilt op pad, ondanks alles, en de reisleider kwam met Aeroklub Jeseník op de proppen. Ehh waarzo is dat? Tsjechië. Ah, daar zijn we al eens op kamp geweest en dat is geen slechte herinnering. Enfin 2020 alles geregeld en het ging niet door. De club gooide de deur dicht om dezelfde kleine virale reden. Niks, nada golf vliegen in 2020.
.. en dan toch!
2021: we willen wel weer omhoog. Schotland om dezelfde reden toch maar ff niet, net iets te risicovol dat je vast komt te zitten op een eiland. Optie: wederom Tsjechië.
Oktober, november, laat in het seizoen, toch lekker vliegen en nieuwe dingen doen, verleidelijk leuk. Tot in de laatste week van vertrek zou er weer roet in de vlieglol kunnen worden gestrooid.
Het ging door.
Van onze club, Deelen, mocht de Duo mee en off we go. 1K kilometer rijden vanaf Arnhem. Het is in een dag te doen. We hadden een prima reis en bouwden de dag van aankomst de kist op want je kan maar beter klaar zijn en morgen is het een vliegdag. Die dag kraakte een Hongaar een kist net voor de baan, waarschijnlijk om reden dat hij te langzaam vloog in de rotor, die op de baan tot op de grond aanwezig was. Landen met een ‘beetje’ oversnelheid is een aanrader. Met 180 binnenkomen is geen probleem, de baan is lang genoeg om te flairen. Oh ja, en de head of cross wind die kan er best wel zijn. Sportief gebeuren.
Eerst serieus checken dus, maar dan...
Enfin, door de kraak was men even iets voorzichtiger en werd de mandatory check pas om 15:00 gedaan. Die was goed en de instructeur mocht de rest uitchecken. Nog één vlucht zat er in, Sunset is iets vroeger in het oosten en er zitten bulten voor de zon bij de landing. Lekker omhoog, weer in de golf. 2200 mtr. msl. Veld op 420. Vliegen in de zon, landen zonder zonlicht.
Maandag golf, dinsdag regen, woensdag golf, donderdag 180 km bovenwind en de eerste rotor, wat normaal de vierde is, staat op de baan. Zelfs te sportief voor de anderen die bekend zijn met bergen zoals de Oostenrijkers, Duitsers Polen en Tsjechen die daar vliegen.
Vrijdag onverwacht de leukste dag van de week als prachtige afsluiter. Helaas weer geen diamant, FL 105 was de max die week. De week ervoor is 1000km plus gevlogen, met – van horen zeggen- golf tot in de stratosfeer. Max FL 225 overigens.
Tsjechië is een leuk vakantieland. Maar een klein beetje verwesterd de laatste 20 jaar en de vertaal app doet de noodzakelijke wonderen. Noot: Niks van gemerkt, maar de Tsjechen zijn de grootste bierdrinkers ter wereld, per hoofd van de bevolking. Wel goed bier. En als echte Nederlanders: tis er niet duur. Uit eten, en drinken, voor 25 euri in een goed restaurant met twee personen is geen uitzondering.
Wil je meer weten, beelden zien?
Voor een video impressie in meerdere delen op youtube:
Dutch Gliderpilot
De club daar: Aeroklub Jeseník - Letiště
https://www.aeroklubjesenik.cz/
Contactpersoon in 2021 Mvr. Vlasta Lasovská – spreekt uitstekend Duits en Engels. Aardig mens.
Uiteraard mag je altijd even contact opnemen. ( zie youtube voor een mailadres of via de secretaris van onze club)
Karel van der Zande – ZCDeelen