Door Jan-Peter Visser

Al langer liep ik met het idee rond ooit officieel zweefvliegtuigtechnicus te worden. Techniek is leuk, verrassend en interessant, zeker als je het kan combineren met onze sport.

Meewerken in de werkplaats en onder toezicht onderhoudswerkzaamheden uitvoeren doen we meestal wel. Maar werken aan het halen van een technische licentie stellen we vaak (te) lang uit. Zo ook in mijn geval. Ik zag op tegen het vele leer- en papierwerk, met relatief weinig sleutelwerk en dat het een langdurig en tijdrovend traject zou worden. Toch ben ik er aan begonnen…...

De trigger

Een jaar geleden las ik dat het weer mogelijk werd via de KNVvL de technische theoriecertificaten te halen volgens de nieuwe EASA regels. Nieuwsgierig geworden, ben ik eens gaan informeren en op verkenning gegaan. Op de pagina van de technische commissie van het Zweefportaal staat alles wat je wilt weten voor het halen van de licentie. Ook staan er contactpersonen vermeld die je hiervoor eventueel kunt benaderen.

Het behalen van de licentie bestaat uit 2 onderdelen:
- De theorie examens in verschillende vakken
- Het aantonen van praktische werkervaring.

Welke theorievakken je kiest is afhankelijk van welke licentie je wilt halen. Je kunt bijvoorbeeld de licentie halen om te werken aan zweefvliegtuigen en een ander onderdeel zoals motorzweefvliegtuigen niet of later doen. De werkervaring kan onafhankelijk van het behalen van de theorie opgedaan worden en de theoriecertificaten zijn 10 jaar geldig. Best flexibel dus.

De theorie

Het is best veel leerstof. Dat is niet erg, omdat het ook erg interessante materie is. Ik heb ervoor gekozen om een deel van de examens in het voorjaar te doen en een deel in het najaar. Het leren bestaat uit veel lezen in diverse (online) publicaties. Je kunt ook veel vragen aan ervaren technici. De examenvragen kwamen goed overeen met de praktijk: Als je al het een en ander in de praktijk heb meegewerkt is dat een voordeel. En natuurlijk: een gezonde dosis 'technicus' verstand helpt enorm. Wanneer je er serieus mee aan de slag gaat is het goed te doen.

De praktijk

Inmiddels ook gestart met het verzamelen van praktijk ervaring. Veel werkzaamheden had ik al eens gedaan maar niet alles gedocumenteerd. Ik moest dus beginnen met het opbouwen en samenstellen van een portfolio. Op de site van het KIWA staat een logboek met de richtlijnen voor de inhoud van je portfolio als download. Het is prettig om een technicus (of meerdere) vinden die bereid is jou de praktijk te leren en/of samen de werkzaamheden uit te voeren: OJT, 'on the job training'. Op je werkorders kan je de OJT vermelden en laten ondertekenen door de technicus en dat in je eigen KIWA logboek verwerken. Je kunt ook specifieke trainingen en cursussen volgen zoals bijvoorbeeld de cursus hout, meer info bij de VHZ, een motorencursus of kunststofcursus.

Historische verrassing tijdens inspectiewerk…..

Al met al:

Het gaf mij veel voldoening als ik weer praktijkervaring met de bijbehorende werkorder had gescoord. Wees daarom niet verrast als je bij je KIWA logboek 200 gescande werkorder pagina’s hebt om in te dienen.

Het moment dat ik besloot me in te schrijven voor de theorie examens was januari 2021. Vorige week, een jaar, 9 theorie vakken en ruim 100 werkorders later viel mijn licentie op de mat! Dit laat zien dat het halen van je Part-66 L1/L2 AML geen langdurig traject hoeft te zijn als je al wat praktijkervaring hebt. Het papierwerk bleek uiteindelijk ook reuze mee te vallen.

Mijn gouden tips

-> Gewoon beginnen; Je kunt meer dan je denkt en gaandeweg wordt veel duidelijk.
-> Zoek een trainer (technicus) die je niet alleen met de techniek helpt maar je ook kan coachen.
-> Wees proactief in het vragen om relevante werkzaamheden in de werkplaats en het verzamelen van werkervaring voor je portfolio: Zie het als een uitdaging om zoveel mogelijk werkervaring te verzamelen.
-> Voor clubs: Probeer technisch talent te herkennen en te enthousiasmeren voor het halen van een licentie. Betrek ze actief bij het technische onderhoud.

Heel veel succes en plezier!

Jan-Peter Visser.
NL.66.70113