In Nederland hebben de meeste zweefvliegtuigtechnici na conversie van de oude nationale bevoegdheid in 2019 nu een Part 66 L2 bevoegdheid met beperkingen. Een beperking kan zijn: werken aan motoren, radio's en kompassen (dat mag je dan niet).
Bij mijn club zijn we de afgelopen jaren actief geweest met het wegwerken van beperkingen en het halen van de L2 bevoegdheid zonder beperkingen. Vrijdag 24 december kreeg een collega zijn Part 66 L2 bevoegdheid zonder beperkingen. Wij hebben nu bij de LSV-Goch (net over de grens bij Nijmegen) 4 AML houders (technici) met een Part 66 L2 zonder beperkingen. Hiervan zijn er 2 door het LBA afgegeven en 2 door KIWA-Register (namens ILenT). Dat we nu bij één club 4 man met een L2 zonder beperkingen hebben is "groot" nieuws. Deze mijlpaal is voor een club in Nederland/Duitsland uniek.
Goede ervaring met wegwerken van beperkingen via Woerden en eigen club
Ik hoor via via, dat de route theorie-examens in Woerden en praktijkopleiding bij de eigen club ook op andere velden nieuwe bevoegde technici opgeleverd heeft met een L1 (o.a. Axel, Gilze, Teuge) en een L2 zonder beperkingen op Volkel.
Waarom dit bericht? Hopelijk stimuleren deze successen andere collega's om hun beperkingen weg te werken en een L1 /L2 bevoegdheid te halen.
Theorie examen 26 april - je hebt nog even
Op 26 april 2023 is er weer een theorie-examen in Woerden. https://www.breve...nschrijven. Dus er is nog wat tijd om te studeren. Tijdens het winteronderhoud kan je meewerken, en werk documenteren als 'On the job training'. Laat werk uit het verleden alsnog vastleggen. Voor een nieuwe aanvraag moet je 2 jaar praktijkervaring aantonen. Voor een uitbreiding of het wegwerken van een beperking voldoet een jaar.
Natuurlijk moet je er wel wat voor doen. Maar waar een wil is is een weg en is het halen van een L1 of L2 goed te doen.
Succes, Egbert Veldhuizen
Examinator Part 66 L theorie
Met vragen ben je welkom. Als ik iemand kan helpen op weg naar L1 of L2 dan doe ik dat graag.