Foto: Lakwerk finish aan een Junior stabilo
door Toine Janssen, ZVC Volkel
Zoals elke zweefvlieger weet is de carrière in de vliegwereld nooit geëindigd. Van je eerste solo naar overland, naar eigen kist, naar instructeur, het houdt niet op: er is altijd wat te doen. Vliegtuigtechniek, instrumenten, motor en avionica komen alsmaar voorbij.
Na een periode van instructie, die werd afgesloten op grond van leeftijdsbeleid, voeg daarbij mijn algemene interesse in de techniek ‘achter’ het vliegtuig: dan heb je mijn aanleiding om de techniek op te pakken
..aan de studie!
Het proces van behouden van de luchtwaardigheid (continuing airworthiness), theorie opleiding is dan de stap naar Part66L technicus. De praktijkervaring opdoen kan in een vertrouwde ‘eigen club omgeving’, ondersteund met de ervaring van de collega technici en de theorie. Dat vergt zelf leren.
Met een gezonde dosis interesse in de techniek is de theorie redelijk makkelijk te bestuderen. Het pakket studiemateriaal, uit Nederlandse en Amerikaanse opleiding, is goed toegankelijk en praktisch samengebonden per studie-onderwerp.
een waar luilekkerland voor de liefhebber..
Tijdens de studie moest ik mezelf beperken tot de Part66 onderwerpen en moest ik de verleiding weerstaan van interessante zaken, die ook te vinden zijn in het studiemateriaal. De tip om niet verder te lezen in het studiemateriaal dan noodzakelijk, heb ik ter harte genomen. Immers er is zoveel te lezen over luchtvaarttechniek dat je snel buiten de studiescope zit. Thuis heb ik nog HTS vliegtuigbouw-boeken van mijn vader (die vliegtuigbouw studeerde in de 40-er jaren), die ik na het examen nog eens opgeslagen heb. Ik kan jullie vertellen, er is veel wat toen al uitgewerkt was en nu nog steeds actueel is.
Inzet en resultaat: mooie score
Zelf heeft het mij ca 15 studiedagen gekost om beslagen ten ijs te komen voor het examen met als resultaat: 7 vakken in één examenronde behaald.
Ik heb bij de studie goede hulp gehad van collega zweefvliegers; dank daarvoor! De uitvoering van praktijk was al gestart. Dat moet binnen afzienbare tijd tot certificering leiden.
Foto: inspectie en reparatie van trimrem van een LS4b.