Vroeger organiseerde ILT de technici examens zelf. Na overleg met ILT en met veel inzet van KNVvL medewerkers en vrijwilligers van de afdeling zweefvliegen is het gelukt dat de KNVvL de examens mag afnemen. Er is een organisatie handboek en procedures en werkwijzen zijn beschreven. Met elkaar hebben de examinatoren (een groep ervaren technici) zo'n 1000 meerkeuze vragen gemaakt en daarmee een database gevuld. De vragen voldoen aan de eisen van EASA. Uiteindelijk is ILT akkoord gegaan en kunnen we weer examens organiseren. Het examen heeft plaatsgevonden op het verenigingsbureau van de KNVvL en het KNVvL Examinering Instituut (KEI) heeft zorg gedragen voor de praktische uitvoering ervan.
De eerste examens voor het zweefvliegtechicus brevet zijn op 22 en 23 mei afgenomen. Het aantal deelnemers verschilt nogal per module.
resultaten
module | aantal deelnemers | geslaagd | gezakt |
---|---|---|---|
Basiskennis | 14 | 13 | 1 |
Menselijke factoren | 14 | 12 | 2 |
Luchtvaartwetgeving | 11 | 11 | 0 |
Casco hout en metaalbuisrompen | 5 | 5 | 0 |
Casco composiet | 13 | 13 | 0 |
Casco metaal | 4 | 3 | 1 |
Casco algemeen | 14 | 12 | 2 |
Motoren | 7 | 4 | 3 |
Radio & transponder | 14 | 12 | 2 |
Behalve voor het vak motoren is de score dus buitengewoon verheugend. Alle modules samen omvatten 268 vragen, en daarvan zijn er na de eerste correctie 8 vervallen op grond van nadere inspectie van de formulering en/of vraagstelling.
Alles bij elkaar is dit een zeer bevredigend resultaat.
Volgende kans: 9 en 10 september
Het volgende examen vindt plaats op 9 en 10 september. Meer
informatie is te vinden op de website van het KEI: www.brevet.aero/part66
Wim Wansink, voorzitter examen commissie.
Wat beelden van vliegtuigtechniek in de praktijk... het examen was overigens theoretisch maar dit is wat je t.z.t. als bevoegd technicus mag gaan doen.