Door Karel van der Zande
Keiheuvel is vaak de 'laatste' wedstrijd van het seizoen, de afsluiter. Las ik.
Maar niet overal: op Deelen zijn twee clubs actief, de ZC Rotterdam en de ZC Deelen. ZCR heeft de Seabreeze meegebracht en onregelmatig wordt deze gevlogen. Onregelmatig, om reden dat we nu een paar jaar alleen mogen slepen op Deelen en we het lierbedrijf op Terlet hebben bij de GAE.
Seabreeze is een echte clubwedstrijd met een laag instap niveau, met twee klassen: clubklasse en ‘de rest’. Die rest heeft dit jaar dan ook allemaal toevallig een turbo. :-) Duh. Bijna iedereen kan meedoen dus bijvoorbeeld ook in de ASK 21 meevliegen. En wel twee ASK21's dit jaar.
Organisatie: de Sjaak
Alles op een club staat en valt met de organisatie (de Sjaak die het organiseert, kortom veel werk heeft en niet meevliegt. ) Dit jaar Sophie, met een beetje assistentie van pa. Natuurlijk moet een HOT er ook wat van vinden, op een militair veld als Deelen ook Defensie voor mensen die op bezoek komen en nog een aantal zaken. In combinatie met de afsluitende BBQ.
Luxepaarden.. ??
Drie sleepkisten: de huispipistrel van het FOX-team, de Husky van Terlet en de Pipercub van Malden. En dat voor minder dan 15 vliegtuigen. Hoezo een mooie overkill aan kwaliteit en kwantiteit.
https://www.soaringspot.com/en_gb/seabreeze-deelen-ab-2023/pilots.
Je kan in de resultaten zien, ehhh dat, ehhh niet alles heeft meegewerkt. Ik zat in de eerste batch die omhoog ging en werd swift naar 600 meter gesleept, en net, maar dan ook echt net onder de cloudbase afgezet. Dat met een stevig windje: kansloos onderuit. Een uurtje te vroeg gestart. Voor mij: dat was dat. Alle kisten uit de eerste batch zakten er onderuit.
Een herstart met afvliegen om toch de route af te vliegen.
Grote 10 km keerpunten om buien te kunnen ontwijken, en dat was nodig. Erg nodig. Buitenlandingen en Turbo gebruik.
En dat alles boeit voor geen meter. Laagdrempelig en veilig rondvliegen is de crux.
En dat is gelukt.
In 2024 weer een nieuwe Seabreeze? Met BBQ, ik denk het wel!