Sinds een paar jaar is in Nederland RMZ geïntroduceerd. Bij de meeste vliegers bekend: om een CTR buiten openstellingstijden te doorvliegen, eerst contact met de TWR en bij geen antwoord, contact opnemen met Dutch MIL (of Amsterdam Info).
Wat minder bekend is: hoe te handelen bij een ‘buitenlandse’ CTR, die gedeeltelijk in het Nederlandse luchtruim ligt. Dit betreft de Kleine Brogel en Niederrhein CTR.
Indien volgens de buitenlandse regelgeving de CTR vrij toegankelijk zou zijn, al dan niet met een monitoring verplichting, is voor deze twee stukjes luchtruim voor het Nederlandse gedeelte, de Nederlandse regelgeving van toepassing. En dat houdt in, eerst initieel contact met de TWR en bij geen response, contact Dutch MIL
Naast de AIC wordt dit ook vermeld in de Regeling Luchtverkeersdiensten (01-01-2022) Art. 9, punt 2g. https://wetten.overheid.nl/BWBR0009899/2022-01-01#Artikel9
In dezelfde regeling zijn de aanwijzingen voor TFZ te vinden, die niet in de AIP respectievelijk niet op ICAO vliegkaart staan. Regeling luchtverkeersdiensten Art. 9 TMZ en RMZ, bijlage 4 aanwijzing TFZ.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009899/2022-01-01#Bijlage4