Vandaag kwam het bericht binnen dat Part S-FCL is gepubliceerd. Dit betekent dat vanaf 8 april 2020 tegelijk met de invoering van Part FCL, deze meteen gewijzigd gaat worden in Part S-FCL, met een overgangsperiode van een jaar. Hierover is in het nieuwsbericht van 7 februari al uitgebreid bij stil gestaan.
Voor de brevetuitgifte betekent dit het volgende:
- Na 8 april 2020 kan een SPL worden aangevraagd met een LAPL-keuring. (of een EASA klasse II keuring)
- Verder is ILT voornemens om de LAPL (S) brevetten om te zetten naar een SPL bij de eerstkomende administratieve handeling van brevetwijziging.
- Tot 8 april 2021 kan het GPL nog steeds worden verlengd of her-uitgegeven volgens de bestaande KNVvL-regelingen, nieuwe GPL brevetten worden niet meer uitgegeven.
Lees hier het bericht van EASA.
Nogmaals: instructeurs die nog geen EASA brevet hebben, mogen na 8 april geen instructie meer geven, vanaf dat moment moet de opleiding vanuit een DTO verzorgd worden.