“A notice to airmen (NOTAM) is a notice containing information concerning the establishment, condition or change in any aeronautical facility, service, procedure or hazard, the timely knowledge of which is essential to personnel concerned with flight operations. (ICAO Annex 11, Air Traffic Services)”
Niet erg gebruikersvriendelijk
Notams dienen vóór iedere vlucht geraadpleegd te worden. Afgezien dat het er steeds meer worden, is het lezen en interpreteren alleen al van sommige Notams een hele klus. De Notam stamt nog uit het telex tijdperk. Tekstueel kan dit, als je dit niet regelmatig doet, al problematisch zijn.
Nu zijn er diverse betaalde diensten beschikbaar die o.a. Notams grafisch presenteren. Deze diensten werken soms wel, soms niet met de gebruikte navigatie systemen in de zweefvliegerij. Zo zijn er ook diverse vrij beschikbare applicaties voor de General Aviation beschikbaar, die vaak de disclaimer hebben “not for operational use” of woorden van gelijke strekking.
Er wordt aan gewerkt
We vinden het gewenst dat de overheden Notams op een betere wijze en ook grafisch presenteren. Hierbij worden we helaas geconfronteerd met diverse juridische bepalingen. Zoals wie is verantwoordelijk? Wat wordt het format? Etc.
Voor Nederland zijn we al een stukje op de goede weg. Dankzij de samenwerking tussen KLu; KNVvL; AOPA en LVNL is voor het NL luchtruim de Easy VFR Basic App gratis beschikbaar. En met KNVvL ledenkorting is de volledige App beschikbaar. Nog niet voor gebruik met de meeste zweefvliegnavigatiesystemen. Maar wel al voor de planning, de voorbereiding vóór de vlucht.
Voorlopig nog behelpen
Totdat er een Europees breed openbare grafische applicatie beschikbaar komt, moeten we de nodige extra tijd inplannen om ’s-ochtends, in ieder geval vóór de vlucht, de Notams door te nemen.
Instappen en ‘even’ overland is er helaas niet meer bij...