De FAI, zeg maar de internationale KNVvL, organiseerde 12 mei j.l. een webinar over dit onderwerp. Als je een tijd niet gevlogen hebt, wat gebeurt er dan? Waar moet je rekening mee houden en wat kan je eraan doen om toch weer veilig te gaan vliegen?

Voor degenen die dit webinar niet live hebben meegemaakt: je kunt het onder bijgaande link alsnog bekijken en het delen in je club. Gastsprekers Captain Mike Goulian (aerobatic vlieger) en Captain Christopher Friedl (deltavlieger en beroepspiloot) delen hun kennis. Moderatoren zijn Thomas Drekonja, vorrzitter van de FAI medisch psychologische commissie (CIMP) en Jaques Berlo, vicevoorzitter van deze commissie.

CIMP webinar: Return to Flying After a Pause (youtube.com)

Vanaf ca 10 minuten beginnen de presentaties.

Als eerste: Mike Goulian.


Een paar opmerkelijke uitspraken:

"Flash cards… ik heb die gemaakt met een vraag en het antwoord op de andere kant van het kaartje: de belangrijkste gegevens die ik eigenlijk moet kennen."

"Waarom zijn die regels er? Meestal vanwege een voorgekomen ongeval, dus de moeite waard om na te gaan waarom. En zelf dat ongeval te voorkomen"

"Eerst weer thuiskomen, ophalen, juist de dingen waarmee je je niet prettig voelde. Daarna pas weer verder. Durf dus ook toe te geven dat bij de gedachte aan sommige gebeurtenissen je nekharen overeind staan.. en ga daar dan met een instructeur mee aan het werk. "

En zo nog veel meer slimme gedachten; ook nuttig als je géén lange pauze hebt gehad.

"Logisch dat dat een ongemakkelijk gevoel geeft; daar moet je je dan aan toegeven!"

Alle elementen van ons examenvak Human Factors.. maar dan even heel concreet gemaakt rond minuut 30. Ook je familie gebeurtenissen spelen een rol: vrolijk, spannend.. bellen tussen de bedrijven door over je kind dat geslaagd is! Dan ben je niet on top..


Tweede presentatie vanaf min 42 door Christopher Friedl. Vooral over de lange pauze als gevolg van COVID 19. Bewustzijn dat het niet meer werkt; je gaat ervaring met onverwachte situaties missen en jezelf overschatten! ‘Workload management’ is ook zo’n ding. En het nut van simulatortijd! Overbruggen van een langere pauze, dat blijkt maar weer: het is hard werken! Fysieke conditie op peil, theorie en belangrijke data bij de hand, scenario’s doorploegen..

Onze Commissie Veiligheid Zweefvliegen brengt steeds elementen in die belangrijk zijn voor de veiligheid. Een essentieel punt daarbij: Hoe zit je erbij, hoe sta je er in? De HUMAN FACTOR. En juist die behoeft aandacht bij een kortere of langere onderbreking.