Kan even schrikken zijn, zo’n 2motorig vliegtuig dat op 700 meter over je zweefvliegveld vliegt. Om na 5 minuten wederom over het zweefvliegveld te vliegen. En na 5 min weer, en nogmaals en nogmaals.
Dit zijn vliegtuigen van twee Nederlandse Aerial Survey bedrijven. Zij vliegen middels GPS, patroontjes waarbij het ene stukje land na het andere stukje in kaart wordt gebracht.
Is het wenselijk dat zij bijvoorbeeld boven Terlet op zo’n paar honderd meter hoogte vliegen, neen. Mag het, ja.
Zij vliegen net zoals wij VFR, dat betekent 'see and avoid', waarbij zij als gemotoriseerd vliegverkeer moeten uitwijken voor zweefvliegtuigen. Zij krijgen netjes van Dutch Mil de info (afhankelijk van of zij gaan vliegen in een niet-actieve CTR) dat er zweefvliegactiviteiten zijn. En dat is het.
CLR heeft onlangs contact gezocht...
De CLR heeft inmiddels met één van deze bedrijven contact gehad en uitgelegd wat 'zweefvliegen' betekent. En dat zweefvliegen niet stopt bij het loskomen van de lierkabel. Dan begint het pas.
Soms is het echt noodzakelijk om in de directe omgeving van een zweefvliegveld te moeten opereren. Wij hebben het bedrijf verzocht of zij dan vooraf contact willen opnemen met de betreffende zweefvliegclub. Daarnaast is de CLR bezig om te bewerkstelligen dat zij voor hun vloot Powerflarm installeren. Dan 'zien' we elkaar eerder en kunnen we voor elkaar beter worden gewaarschuwd.