Vanaf 8 april 2020 alleen nog maar instructie geven met FI(S)
Zoals uit eerdere berichtgeving bekend, kan vanaf 8 april 2020 alleen nog maar opgeleid worden vanuit een DTO. Eén van de gevolgen is dat de instructeurs een geldig EASA brevet moeten hebben om officieel te mogen opleiden. Instructeurs met alleen nog maar een GPL brevet met VO aantekening moeten dat dus vóór 8 april geconverteerd hebben om les te mogen geven. (Het GPL zélf blijft nog wel geldig tot 8 april 2021 vanwege de invoering Part S-FCL).
Hoe je een GPL kunt converteren naar een EASA brevet, zie conversie GPL--> LAPL-S . Op Malden wordt 1 maart nog een zogenaamde RFD (één dag) georganiseerd, speciaal voor instructeurs die nog moeten converteren. Naast een dag zelfstudie is dit dan voldoende voor het omzetten van je GPL naar een EASA brevet met FI(S) bevoegdheid.
Instructeurs die nog een complete Refresher nodig hebben kunnen zich ook aanmelden voor deze dag. De andere onderdelen (2x een RFM) worden op een later tijdstip georganiseerd. Voor een complete uitleg hoe de g-DTO Refresher is georganiseerd zie: FI(S) Refresher . Daar kun je ook het rooster vinden waar en wanneer de diverse onderdelen plaatsvinden en hoe je je daarvoor kunt aanmelden. Clubs die hun Refresher (FI(S) onder de g-DTO willen organiseren kunnen daar lezen wat je hiervoor moet doen.