..enkele nieuwe afkortingen...
* UAS (Unmanned Aircraft System)
* UA (Unmanned Aircraft)
* RPA (Remotely Piloted Aircraft)
* C2 & C3 (Command, Control & Communication system)
* (B)VLOS ((Beyond)Visual Line of Sight)
Allemaal afkortingen die in de nieuwe EASA regelgeving met betrekking tot drone operaties staan. Deze regelgeving geldt per 31 december 2020 in heel Europa. Deze nieuwe regelgeving vervangt het grootste deel van de huidige Nederlandse wetgeving met betrekking tot drones.
Hoewel de veranderingen voornamelijk van belang zijn voor de drone operator, krijgen we als zweefvlieger steeds meer te maken met drones in het luchtruim. Er is sprake van een snel groeiende vloot drones en drones beiden steeds meer mogelijkheden.
Iets meer dan een speelgoed drone? Certificaat halen!
Drone operators (Drone piloten) die met een drone vliegen zwaarder dan 249 gram, moeten aantonen over voldoende kennis en kunde te beschikken. In de nieuwe regels is een examen (met certificaat) opgenomen. Een kleine kwaliteitsimpuls (als het gaat om veilig met een drone vliegen) kan op dat gebied dan ook hopelijk verwacht worden.
Drones (evenals modelvliegtuigen; beide zijn thans onbemande luchtvaartuigen die onder dezelfde Regeling vallen) dienen voorrang te verlenen aan bemande luchtvaartuigen waaronder zweefvliegtuigen. De drone moet in de praktijk dus altijd uitwijken voor ander luchtverkeer.
Waar kom je ze tegen?
Drones bij zweefvliegen: niet altijd expliciet verboden
In principe vliegen drones niet boven de 120 meter en niet buiten zicht van de drone operator. Voor drone vluchten buiten deze voorwaarden moet er speciaal luchtruim gereserveerd worden. Dit wordt gecommuniceerd via NOTAM’s. Aanvullende informatie is te lezen in de bijbehorende beschikking, te vinden op de site van de Rijksoverheid. Meer informatie over TGB's op de Operations afdeling van de KNVvL website en in het nieuwsbericht van onze collega's van de afdeling Drones.
Mocht er toch onverhoopt een drone overlast geven dan is de plaatselijke politie belast met de handhaving. Als de vliegveiligheid in gevaar komt door een drone dan is een veiligheidsmelding zeer gewenst (zo niet verplicht). Dit helpt ons, als CLR en KNVvL, in de contacten met de betreffende overheidsinstanties om problemen duidelijk kenbaar te maken.
Meer lezen? Zie bijgevoegde Longread!
Bestand | Type | Grootte |
---|---|---|
Alles over drones | 121,844 KB |