Als de eerste vluchten weer op de OLC komen te staan weet je dat het seizoen weer begonnen is. Heb jij je eerste starts al gemaakt?
De eerste vliegdag van het seizoen begint niet bij die eerste ochtendbriefing, de dagen daarvoor zijn net zo belangrijk. Je zoekt je spullen weer bij elkaar, kijkt of alles zijn benodigde onderhoud heeft gehad, de verzekering geregeld is, het weer er goed uit ziet en natuurlijk waar jij op de trainingsbarometer staat.
De trainingsbarometer, hij is vast in iedere openingsbrieging langs gekomen en met elkaar besproken. Waar sta jij en waar staan je vliegmaatjes en wat betekent dit voor jullie? Soms is het niet zo moeilijk. Heb je de afgelopen twee jaar niet de vereiste twee trainingsstarts gemaakt? Dan maak je eerst een checkstart. Zit je in het rode gedeelte van de barometer, ook dan is het slim om een checkstart te maken.
Code Oranje...
Maar waar hou jij rekening mee als je in het oranje gedeelte valt? Maak je een startje met je maatje en ga je daarna weer alleen? Welke startmethode gebruik je als je besluit alleen op pad te gaan? En wat nou als op die eerste vliegdag voor jou de lucht vol staat met cumuls, ga je dan meteen op pad, of maak je toch nog even een doellanding?
Groen - geen garantie
Maar ook als je in het groene gedeelte zit moet je jezelf bovenstaande vragen stellen. Word niet overmoedig omdat je in het groen uit komt. Ook voor jou kan het even geleden zijn dat je voor het laatst aan de lier of achter de sleep hebt gehangen. Weet je nog hoe het zat met een lage kabelbreuk en wanneer je iets moet doen als de lier langzaam vermogen verliest?
Denk erover na en praat er over met je maatjes op de club, niet alleen aan het begin van het seizoen maar ook als je iemand al even niet op het veld hebt gezien! Want het belangrijkste is toch dat we ’s avonds met z’n allen aan de bar kunnen zitten.
Eerder artikel hierover
Een tijd geleden is er een uitgebreid artikel verschenen over veiligheid en cultuur. Over Zwitserse kaas en andere beschouwingen: lees het hier.