De Nationale Junioren Wedstrijd 2024 (NJW) zit er weer op. Van 10 tot 17 augustus vond op de Venlo Eindhoven ZweefvliegClub de 52ste editie plaats. Voor de deelnemers, die gemiddeld vijf overlandvluchten hadden gemaakt maar nog nooit eerder aan een meerdaagse wedstrijd hadden deelgenomen, was het een intense week vol nieuwe ervaringen. Maar hoe ziet zo'n week eruit, wat heb je nodig om volgend jaar zelf mee te doen, en wat vonden de deelnemers van deze editie? We nemen je mee door de hoogtepunten van deze week.

Hoe verloopt een wedstrijddag?

Voor wie nog nooit aan een zweefvliegwedstrijd heeft deelgenomen, kan de opzet van zo’n dag nieuw zijn. Elke ochtend krijgen de vliegers via WhatsApp informatie over de dag, zoals de tijden voor het opstellen in de grid, de baan die gebruikt zal worden, de briefingstijd en het moment van de eerste start. Het is essentieel dat de vliegtuigen op tijd op hun plek in de grid staan. Deze plek verschuift dagelijks, waardoor iedere piloot een keer vroeg of laat start, wat de kansen eerlijk verdeelt.

Tijdens de briefing, waarin de opdracht en weersomstandigheden worden besproken, bereiden de piloten zich voor. Wanneer de box tijd aanbreekt, moeten alle auto's uit de grid zijn, en worden de vliegtuigen dichter bij elkaar geplaatst om efficiënt te kunnen starten. Na de laatste start hebben de piloten nog 20 minuten voordat de startlijn wordt geopend.

De wedstrijd is begonnen!

Op zaterdagochtend zat iedereen vol energie bij de briefing. Hier werden de aandachtspunten voor de dag besproken, met extra nadruk op veiligheid tijdens de wedstrijd. De scouts gaven ook een nuttige lezing over vluchtvoorbereiding. Na de briefing verspreidden de deelnemers zich om zich klaar te maken voor de dag. Veel vliegers hadden hun kisten al op de grid gezet, zodat ze na de briefing rustig de opdracht konden doornemen.

Rond 11:30 uur begon het indikken, waarna de scouts de omstandigheden in de lucht verkenden om te bepalen of de eerste start door kon gaan. Hoewel de eerste start iets werd uitgesteld, konden de vliegers uiteindelijk van start met een opdracht van 111 kilometer. Na gemiddeld anderhalf uur keerden de meeste deelnemers terug naar Venlo. De eerste wedstrijddag was een succes en werd afgesloten met een debriefing. Hierin werden de volgende dagwinnaars gefeliciteerd: 1. WTF Tim Vermelis, 2. RJ Jeroen Meijer, en 3. G9 Thijs Starreveld.

Dag 2: veelbelovend begin, uitdagend einde

Na de briefing begon iedereen vol goede moed met de voorbereidingen voor de dag. Eenmaal in de grid werd besloten om de start vervroegd te laten plaatsvinden, omdat de weersomstandigheden beter waren dan verwacht. De vliegers gingen van start voor een raceopdracht van 222 kilometer, en aanvankelijk leek alles voorspoedig te verlopen.

Hoewel de dag begon met gunstige condities, werd het laatste stuk van de vlucht onverwacht uitdagend. Veel vliegers slaagden er niet in om terug te keren naar Venlo en moesten noodgedwongen een buitenlanding maken. Dit betekende dat de ophalers in actie moesten komen om de kisten uit verschillende weilanden, akkers en andere mooie veldjes op te halen. Ondanks de teleurstelling van een buitenlanding, biedt het een waardevolle leerervaring voor de vliegers.

Na de debriefing werden de dagwinnaars gefeliciteerd: 1. WTF Tim Vermelis, 2. T9 Ian Horn, en 3. IC Joep de Boer.

Dag 3 en 4: Pfff, wat is het warm...

Op dag 3 begaf iedereen zich naar de grid na de gebruikelijke briefing, waar extra aandacht werd besteed aan het belang van insmeren en voldoende drinken. De temperatuur zou die dag flink oplopen, maar de deelnemers waren goed voorbereid. Na het indikken zocht iedereen beschutting onder de vleugels om niet levend te verbranden in de zon. Water werd in overvloed gedronken, en zonnebrandcrème was onmisbaar.

Ondertussen hingen de scouts al geruime tijd in de lucht om te verkennen, maar door de inversie kwamen ze niet hoger dan 680 meter. Dit leidde tot een steeds verder uitgestelde start. Hoewel iedereen graag een wedstrijddag had willen vliegen, kwam om 16:00 uur eindelijk het verlossende woord: de dag werd geannuleerd. Eindelijk kon de verkoelende schaduw en een verfrissende douche worden opgezocht.

Dag 4 bleek helaas weinig anders dan de dag ervoor. Opnieuw zochten de deelnemers de schaduw onder de vleugels op en wachtten ze af of er gevlogen kon worden. Dit keer werd de dag nog eerder geannuleerd dan op dag 3. De weersvoorspellingen voor de volgende dag zagen er al evenmin veelbelovend uit, en niet lang daarna werd ook dag 5 afgelast. Dit gaf de deelnemers een rustdag om zich op te laden voor dag 6.

Dag 6: Vliegen en BBQ'en

De langverwachte BBQ-dag was aangebroken, maar er stond eerst nog een uitdagende opdracht op het programma. De opdracht was een Assigned Area Task (AAT), waarbij de deelnemers in twee uur tijd tussen de 82 en 241 kilometer moesten afleggen. Binnen de vastgestelde keerpunten konden de vliegers zelf bepalen hoe ver ze wilden vliegen, zolang ze maar de minimale afstand binnen de tijd haalden.

Voor sommige vliegers bleek het een pittige dag, vooral omdat het lastig was om voldoende hoogte te behouden. Dit dwong een aantal van hen tot een buitenlanding. Het goede nieuws was dat iedereen op tijd terug was voor de BBQ. Het was wederom een leerzame dag, met de volgende dagwinnaars: 1. WTF Tim Vermelis, 2. IV Antal de Bruijn, en 3. IC Joep de Boer.

Cancel of toch niet?

Hoewel vrijdag nog niet officieel was afgelast, hadden de meeste deelnemers al verwacht dat de weersomstandigheden spelbreker zouden zijn. Tijdens de briefing werd bevestigd dat de wedstrijddag op vrijdag vanwege het weer werd gecanceld. In plaats van te vliegen, besloten sommige vliegers om de dag gezellig door te brengen met activiteiten zoals karten of een uitstapje naar de stad.

Dag 8 en de laatste wedstrijddag

Op vrijdag gingen de geruchten rond dat er niet gevlogen zou worden op zaterdag vanwege de weersvoorspellingen. Topmeteo en Skysight gaven tegenstrijdige informatie, wat de onzekerheid alleen maar vergrootte. Maar de wedstrijdleiding besloot het erop te wagen, en er werd toch een laatste wedstrijddag gevlogen. De deelnemers kregen een raceopdracht van 107 kilometer voorgeschoteld. De beslissing bleek juist: de weergoden werkten mee, en hoewel het op sommige punten lastig was om hoogte te behouden, wist iedereen de opdracht succesvol af te ronden. Nadat de laatste kisten veilig terug waren op Venlo, begonnen de deelnemers met het demonteren van hun vliegtuigen.

Een gezellige afsluiting

Hoewel het een wedstrijd was, stond de hele week ook in het teken van gezelligheid en nieuwe vliegers leren kennen. Na afloop van de wedstrijd zochten de deelnemers elkaar op bij het clubhuis om na te praten met een biertje of frisje in de hand. Het was een mooie gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en de week te evalueren. Na de prijsuitreiking barstte het eindfeest los, dat tot in de late uren doorging.

Wat vonden vliegers van de week?

Met 17 deelnemers was de editie van 2024 goed vertegenwoordigd. Elke vlieger had zijn eigen doelen voor de wedstrijd. Sommigen zochten dat extra duwtje om meer overland te vliegen, anderen wilden ontdekken of wedstrijdvliegen hen lag, of hun vliegskills verbeteren met de hulp van de scouts.

Antal van de IV vertelde: “Het was een gezellige week met uitdagende opdrachten die je als beginnend wedstrijdvlieger echt verder helpen. Normaal maak je een plan op basis van het weer, maar tijdens deze wedstrijd ben je afhankelijk van wat de wedstrijdleiding je voorschotelt. Dit kan soms ambitieus aanvoelen, maar de combinatie van lezingen, briefings en de coaching van de scouts helpt je om op een veilige en enthousiaste manier je grenzen te verleggen. Mijn eigen doel was om alle aspecten die komen kijken bij wedstrijdvliegen zelf eens te ervaren en in samenhang zelf te laten zien. Ik denk dat wedstrijdvliegen een sport is waar je heel veel over kan lezen, horen en veel kunt leren van anderen, maar uiteindelijk moet het bij jou zelf in de kist allemaal samenkomen. Door het zelf te doen, leer je al deze aspecten in samenhang uit te voeren in je vluchten en daar helpt de NJW je goed mee.”

Ook al is het een wedstrijd waarbij winst een rol speelt, werd er veel samengewerkt. Via de radio communiceerden de vliegers veel met elkaar en probeerden ze elkaar zo goed mogelijk te ondersteunen. Ties van de SP merkte op: “Wat ik bijzonder vond, was de geweldige sfeer en gezelligheid, zowel op de grond als in de lucht. Iedereen maakte ruimte voor elkaar en dat droeg bij aan de positieve ervaring van de week.”

Zou jij volgend jaar de NJW willen meedoen?

De NJW biedt een uitstekende gelegenheid om te starten met wedstrijdvliegen of om je vliegvaardigheden verder te ontwikkelen. Het mooie van deze wedstrijd is dat de term 'junioren' niet over leeftijd gaat, maar over vliegervaring. Dit betekent dat vliegers van verschillende leeftijden samenkomen, wat bijdraagt aan een leerzame en inspirerende ervaring.

Tijdens de NJW draait alles om leren en verbeteren. Met de begeleiding van ervaren scouts, meestal deel van de kernploeg, krijg je waardevolle inzichten in alle aspecten van het wedstrijdvliegen. Je leert over vluchtvoorbereiding, het correct nemen van keerpunten, het plannen van je route en het uitvoeren van een efficiënte final glide. Vliegveiligheid staat daarbij altijd voorop.

Wil je weten hoe andere vliegers de NJW hebben ervaren? Vraag hen gerust naar hun ervaringen en wat ze ervan hebben geleerd. En wie weet, misschien ben jij volgend jaar ook van de partij!

Gefeliciteerd aan de winnaars van de NJW 2024!

1. WTF Tim Vermelis 1.647
2. IV Antal de Bruijn 1.503
3 Z1 Pascal van den Berg 1.463

Dank aan de Crew van NJW 2024!

Deze wedstrijd was niet mogelijk geweest zonder de inzet van de vele vrijwilligers van NJW 2024. Onze dank gaat uit naar de wedstrijdleiding, de scouts en alle crewleden!