Door Bjorn Straijer
Hoewel ik na het NKKZ in 2009 niet meer aan wedstrijden heb meegedaan ben ik altijd het kunstvliegen blijven beoefenen met een Pilatus B4 (PH-514) die ik in 2010 samen met mijn vader Peter heb gekocht. Er zijn daarna geen wedstrijden meer in Nederland georganiseerd en het contact met de andere kunstvliegers in Nederland was in de loop der jaren wat verwaterd.
Een enthousiaste groep
Toevallig kwam ik vorig jaar weer in contact met Sape Miedema en zodoende ben ik weer aangehaakt bij een groepje fanatieke kunstvliegers op de Fox. Een aantal van de vliegers heeft wedstrijdambities en er wordt dan ook regelmatig getraind waarbij we ook kritisch naar elkaar kijken tijdens de vluchten.
We kijken dan op dezelfde manier als judges bij een wedstrijd naar de figuren kijken: Zijn lijnen bijvoorbeeld perfect verticaal of perfect 45 graden? is de rolsnelheid constant? Blijf je op koers, en binnen de box? Achteraf zijn de camerabeelden vaak erg nuttig om nog eens rustig te kijken waar je bepaalde figuren nog iets kan verbeteren. Het perfect beheersen van je vliegtuig en het zo goed mogelijk uitvoeren van figuren is het uiteindelijke doel.
Een goede voorbereiding ziet er soms vreemd uit..
Voor de vlucht zelf is focus op je programma belangrijk. Voorafgaand aan de vlucht bedenk je al waar in de box je gaat beginnen, en zorg je dat je het programma goed kent zodat je bij alle figuren qua oriëntatie en vliegsnelheden goed uitkomt. Een programma op de grond uitlopen is hier een prima voorbereiding voor; dat je kunstvliegers soms op de grond heen en weer ziet lopen terwijl ze doen alsof ze een vliegtuig zijn heeft dus een functie en is niet (of niet alleen) omdat we gek zijn.
Streef naar het volmaakte
Tijdens de vlucht is je enige doel om je plan zo goed mogelijk uit te voeren. Dat betekent op de juiste moment de goede kant op kijken om je vliegstand nauwkeurig te kunnen beoordelen, zo zuiver mogelijk de figuren vliegen en zorgen dat de figuren qua timing netjes op elkaar aansluiten en het programma een mooi geheel wordt. Eigenlijk geldt hetzelfde als voor iedere andere vlucht: Plan your flight, fly your plan. Dat probeer je door veel te oefenen en van elkaar te leren te perfectioneren zodat je bij een wedstrijd zo goed mogelijk vliegt en zo hoog mogelijk kan scoren.
Prestatie-badge als toegangsbewijs
Om aan wedstrijden mee te kunnen doen is een prestatie-badge vaak een vereiste en er zou ook om gevraagd kunnen worden als je bijvoorbeeld een kist wil huren. In totaal zijn er 3 badges die je kunt behalen: Brons, Zilver en Goud. Opeenvolgend zijn de programma's die je hiervoor goed moet kunnen vliegen steeds moeilijker. Brons en Zilver zijn vastgestelde programma's en voor Goud moet je een eigen programma samenstellen dat aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Tot voor kort moest je als Nederlandse zweefvlieger naar het buitenland om aan zo'n bronzen, zilveren, of gouden badge te komen maar sinds kort kan dat ook in Nederland.
Hierbij het bronzen programma, en mijn volgende doel: het zilveren.. met het toepasselijke insigne van Kunstzweefvliegen.
De eerste..
Ik was blij te horen dat ik als eerste in Nederland een prestatie-badge in ontvangst mag nemen nadat ik op 28 mei met succes het bronzen programma heb gevlogen. Dat was nooit zo snel gelukt zonder de Fox en vooral de mensen die er op vliegen, het samen met hen trainen heeft me veel geholpen. Hierbij dus veel dank! Inmiddels ben ik druk aan het oefenen voor Zilver en daarna is het plan natuurlijk om ‘voor Goud te gaan’ en ook weer wedstrijden te gaan vliegen.
Ik hoop dat het invoeren van de prestatie-badges in Nederland meer mensen motiveert en inspireert om het kunstvliegen op te pakken. Ook als je geen ambities hebt om wedstrijden te gaan vliegen blijft het een uitdagende sport en in mijn ogen is het de beste manier om je vliegtuig écht goed te leren besturen.
Hierbij een foto van de oefenvlucht voorafgaand aan de vlucht waarmee ik brons heb gehaald (bij die vlucht stond de camera helaas uit).