Part SFCL
Op dit moment wordt er hard gewerkt om alles Part SFCL gereed te maken.
ILT maakt gebruik van dit moment om hun site m.b.t. zweefvliegen (en ballonvaren) volledig aan te passen, alles ligt al klaar om met één druk op de knop live te gaan. Zo zijn bijvoorbeeld alle bijbehorende formulieren gewijzigd. Denk hierbij dan aan de aanvraagformulieren, examenformulieren, het jaarrapport voor de DTO en diverse andere documenten.
Verder is het GPL->SPL conversierapport klaar (met dank aan ILT en CIV/Dirk Corporaal), en naar EASA opgestuurd. Voor de conversie hoeft niets extra's gedaan te worden dan alleen het vernieuwde conversieformulier in te vullen, analoog aan de conversie van GPL-LAPL(S).
Kunnen we dan meteen volgens Part-SFCL gaan opleiden? Nee, dat kan nog niet helemaal. Eerst moeten hiervoor nog enkele trainingsprogramma's worden aangepast. Dit laatste is work in progress.
Tot zover de stand van zaken rondom de invoering van Part SFCL.
(Noot: door sommige landen wordt er uitstel gevraagd, zij willen langer blijven opleiden onder de nationale wetgeving (ons GPL). Nederland zal geen gebruik maken van deze mogelijkheid. De reden is dat deze landen nog niet waren begonnen met Part FCL en alles nog moeten inrichten. Wij zijn al verder hierin, alle clubs zijn al DTO, Part SFCL betekent een versimpeling met meer maatwerk voor zweefvliegen.)
Brevetten
Vanaf 8 april 2020 worden er geen Part FCL- LAPL-S/SPL brevetten meer uitgegeven. Deze brevetten blijven gewoon geldig en worden omgezet indien de brevethouder dit wil, of als er een wijziging in het oude brevet (LAPL-S) wordt aangevraagd. Zoals eerder bekend is gemaakt, het GPL blijft geldig tot 8 april 2021. Een nieuwe aanvragen kan niet meer, er wordt immers niet meer opgeleid voor GPL. Verlengen en herafgifte kan nog wel. Voor een GPL brevet is de minder zware KNVvL klasse 2 keuring nodig.
Indien men door de Corona maatregelen niet kan voldoen aan de currency eisen, verwijzen we je naar de pagina Corona en Zweefvliegen, update 8 april.
Heb je naar aanleiding van dit nieuwsbericht nog vragen, neem dan contact op met Frouwke Kuijpers,
[email protected]