Conversie
Naar aanleiding van problemen door samenloop van omstandigheden, (verloop datum GPL, uitstel ivm Corona, voor en na 8 april, geen geldig medical) is er overleg geweest met ILT hoe om te gaan met de nog resterende GPL brevethouders die nog moeten converteren.
Let op: na 8 april mag men niet meer vliegen als gezagvoerder met een GPL!
Hoe?
In het kort komt het hierop neer dat voor de conversie van GPL naar SPL brevet:
1. het converteren ná 8 april 2021 mogelijk blijft,
2. ook een GPL brevet met een verlopen geldigheidsdatum geconverteerd kan worden, zowel voor, als na 8 april 2021,
3. men altijd moet voldoen aan de door Part SFCL gestelde recentheid eisen, zijnde:
Recente ervaring op zweefvliegtuigen, excl. TMG’s, in de afgelopen 2 jaar (SFCL.160)
- 5 uur als PIC, DBO of solo inclusief:
- 15 starts; en
- 2 trainingsvluchten met een FI(S);
of
- met goed gevolg een proficiency check bij een FE hebben afgelegd (niveau SPL skill test).
Voldoet men hier niet aan, dan moet men onder toezicht van een FI(S) vliegen, DBO of solo, totdat men weer voldoet aan de Part SFCL recentheid eisen.
Wellicht ten overvloede, men heeft minimaal een geldige LAPL medische keuring nodig, een ouderwetse KNVvL keuring klasse 2 volstaat niet meer.
En denk ook aan de overland verklaring!
Conversie formulier ILT.245.10+-+Aanvraag+conversie+GPL+of+BPL+brevet , hier vind je wat er allemaal meegestuurd moet worden bij de conversie aanvraag.