Zoals al eerder op de KNVvL site en in andere media vermeld: per 7 november zal het luchtruim worden herzien en verkeersleiding op Lelystad worden ingesteld. En de KNVvL, samen met AOPA en NACA maakte daar bezwaar tegen.
Op 11 oktober organiseerden LVNL, Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) en Lelystad Airport een voorlichting op Lelystad om een en ander toe te lichten.
Zweefvlieger Ruud Holswilder was er bij en gaf ons zijn impressie; zie het document.
Een paar highlights:
"De opening van LA voor verkeersvliegtuigen (handelsverkeer) is zeker nog geen gelopen race."
De verkeersleiding wordt per 7 november ingevoerd en het luchtruim in een groot deel van Nederland aangepast ter voorbereiding, maar wanneer de vakantievluchten zullen gaan vliegen??
Wijziging van het luchtruim en de gevolgen:
"In de Nieuw Milligen TMA’s zakt de bovengrens van klasse E luchtruim van FL065 naar FL055 en in de TMA’s waar tijdens de weekenden en feestdagen een bovengrens van FL095 geldt wordt deze permanent verlaagd naar FL055. Hierboven begint klasse D luchtruim.
Hier raken recreatieve vliegers, o.a. de zweefvliegers op het Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet, tijdens de weekenden dus 4000 ft (1200 meter) vrij toegankelijk luchtruim kwijt."
Sportief: de aanwezigen dankten de presentatoren met een applausje: "Hoewel de recreatieve luchtvaart vanaf 7 november een stuk gecompliceerder en lastiger wordt, kon er aan het einde van de presentatie zowaar nog een applaus van af. Naar mijn mening ook terecht, want ze hebben een eerlijk verhaal verteld."
Overland vliegen wordt vanaf volgend seizoen een stuk uitdagender.... zie ook bijgevoegde kaart.
De impressie van Ruud is ook naar de relevante pers gegaan. Als ook de politici zijn slotbeschouwing lezen over 'vakantievluchten? ' zou het verhaal nog wel eens verrassend kunnen eindigen...
Bestand | Type | Grootte |
---|---|---|
Informatiebijeenkomst LEY11okt2019 | 58,664 KB | |
97482a43 924c 4d85 9cc1 7aa6c791cb2c | image | 439,008 KB |