In week 16 van 2025 vindt de civiel-militaire anti-terreuroefening Port Defender plaats. Dit is een oefening georganiseerd door het Marine Hoofdkwartier(MHK) in samenwerking met: Defensie Helikopter Commando, de Nationale Politie, antiterreureenheden, de Kustwacht en de Veiligheidsregio’s. Tijdens deze oefening, waarbij vliegende eenheden en grondeenheden zijn betrokken, staat de integratie en samenwerking van deze eenheden centraal. Om de oefening veilig te laten verlopen is het noodzakelijk dat het betrokken luchtruim tijdelijk wordt gesloten. Om dit mogelijk te maken zijn de tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) Port Defender A, Port Defender B Hoog, Port Defender B Laag, Port Defender West en Port Defender Oost ingesteld. In de uitvoering van de oefening worden de grenzen van de
TGB’s niet overschreden.


Binnen de TGB’s mag door de militaire helikopters die deelnemen aan de oefening zo laag worden gevlogen als voor het doel van de vlucht noodzakelijk is, op grond van respectievelijk de artikelen 5 en 7 van de Regeling minimum VFR-vlieghoogten en VFR-vluchten buiten de daglichtperiode voor militaire vliegtuigen en helikopters.

Artikel 4, derde lid sub e stelt dat het afwijken van de vigerende vlieghoogten binnen de oefening alleen is toegestaan wanneer hiervoor binnen de vluchtopdracht opdracht of toestemming is gegeven uit naam van de Accountable Manager van het Defensie
Helikoptercommando.

Luchtvaartuigen in gebruik bij de Landelijke Eenheid, Dienst Infrastructuur, afdeling Luchtvaart, en luchtvaartuigen ten behoeve van HEMS- en SAR-vluchten, gecoördineerde vluchten alsmede beloodsingsvluchten en offshore vluchten mogen de TGB’s binnenvliegen na toestemming van FIC Amsterdam dan wel de plaatselijke luchtverkeersleiding Rotterdam gecoördineerd met de Port Defender 2025 oefenleiding liaison.