KNVvL doet dringende oproep aan Ministerie
Maar liefst 10 zweefvlieglocaties zijn in de afgelopen jaren opgedoekt. Deze moesten, veelal op last van overheden, wijken voor woningbouw, groene-energieprojecten of innovatiecentra voor drones. Met de uitbreiding van Lelystad Airport dreigen ook de zweefvliegvelden in Flevoland, de Noordoostpolder en zelfs op de Veluwe ten onder te gaan. KNVvL-voorzitter Ronald Schnitker: “het ene na het andere veld wordt voor ons gesloten. Ons ledenaantal staat op circa 3500 zweefvliegers, maar loopt snel terug. Overheden maken het zweefvliegen onmogelijk. Het belang van deze kraamkamer van de luchtvaart staat niet meer hoog op de agenda.”
Kweekvijver
Zweefvliegen kan je al doen vanaf je 14e en -net als gemotoriseerde sportvliegers- stromen veel zweefvliegers door naar een baan in of bij de grote luchtvaart of bij Defensie. Maar als er geen veld meer in de buurt is voor hun hobby, dan haken deze jongeren af. De kweekvijver raakt leeg. Gezien het toenemende tekort aan piloten en technici bij KLM en de Luchtmacht noemt Schnitker de tegenwerking vanuit de overheid ‘onverstandig’.
“De overheid heeft niks gedaan met een eerdere kritische waarschuwingsnota uit 2016 (Sideletter TGAL, red). Zowel op de grond als in de lucht komt de luchtsporter steeds meer in het nauw. Het ministerie is de weg kwijt omdat de provincies het voor het zeggen hebben op de kleinere vliegvelden.”
Overlast verzorgen zweefvliegers nauwelijks: de toestellen maken geen herrie want ze zweven zonder motor. Het opstijgen via een lier is ook praktisch geluidloos. De lier zelf kan elektrisch zijn waardoor de luchtsport in dat geval ook nog duurzaam is.
Banlijst
Deze zweefvliegclubs zijn recentelijk noodgedwongen elders gaan vliegen of het hangt in de lucht:
- ZC Ameland: vliegt op Terlet. Moesten wijken vanwege geplaatste zonnepanelen naast de baan.
- Zweefvlieg Club Rotterdam (ZCR) en de Delftse Studenten Aeroclub (DSA): deze clubs vlogen op vliegveld Ypenburg. Dit veld is gesloten omdat het plaats heeft moeten maken voor woningbouw. Beide clubs zijn naar het ‘verre’ Oosten verdreven: ZCR naar Deelen en de DSA vliegt tegenwoordig op Terlet.
- De Eindhovense Zweefvliegclub: noodgedwongen gefuseerd met de Venlose. Verdreven van de strip voor een zonnepark. Men zoekt hier overigens voor 1000 zonnepanelen nog eigenaars.
- Zc Flevo en ZC Nop zijn hun bestaan in respectievelijk Biddinghuizen en Marknesse niet zeker door de uitbreiding van Lelystad Airport. Ook voor de zweefvliegclub op Salland gaan beperkingen optreden door het huidige ontwerp van de vliegroutes voor Lelystad.
- Zweefvliegcentrum Noordkop heeft recent voor een tweede maal moeten wijken op last van de lokale overheid. Gelukkig is er voor deze club wederom een nieuwe locatie in Noord-Holland gevonden, dit met steun van de provincie.
- De nieuwste club op de illustere lijst is de Zuidhollandse Vliegclub. Op de huidige locatie (voormalig Marinevliegkamp Valkenburg) komen woningen en een experimentele Drone Valley op initiatief van prins Pieter-Christiaan. Eigenaar van de grond, het Rijksvastgoedbedrijf, voert naar eigen zeggen landelijk beleid uit en dat betekent dat er ruimte gecreëerd wordt voor banen, duurzaamheid en woningbouw. Volgens het Rijksvastgoedbedrijf gaat dat niet samen met Zweefvliegen. Volgens een wethouder van de gemeente Katwijk kan zweefvliegen echt niet meer op deze (Valkenburg) plek. Hij verwijst naar de naburige gemeente Wassenaar: “mogelijk dat zij in een groene zone nog een gaatje ziet voor de zweefvliegers.”
Luchtvaartnota 2020-2050
Schnitker maakt zich gezien de groeiende lijst terecht ernstig zorgen: “wij trekken opnieuw in Den Haag aan de bel. We willen dat er in de Luchtvaartnota 2020-2050 duidelijkheid over wordt gegeven. Er moet luchtruim worden behouden voor alle Lichte Luchtvaart!”
Het grootste veld voor gemotoriseerde lichte luchtvaart, Lelystad, staat ook zwaar onder druk. Dit veld is het belangrijkste veld in Nederland voor onder andere vliegopleidingen met 110.000 vliegbewegingen in 2017. Dit moet vanwege de groot commerciele vakantievluchten teruggebracht worden naar 40.000 bewegingen. Waar de 70.000 andere bewegingen geaccommodeerd dienen te worden is nog onbekend....