Ook dit jaar heeft de KNVvL samen met AOPA de GA Season Opener 2025 georganiseerd, met ondersteuning van het ministerie I&W en LVNL. Met nauwelijks nog lege stoelen was het een goed bezocht evenement met zeer interessante presentaties. Uiteraard was er ook tijdens de lunch en netwerkborrel voldoende ruimte om na een lange winter weer gezellig met elkaar bij te praten.

Opening
Onder de professionele leiding van dagvoorzitter Leo van der Goot opende KNVvL hoofdbestuur-voorzitter Denise Eikelenboom de Season Opener. Denise tipte de ontwikkelingen binnen onze sector aan, maar noemde ook het belang van een veilige sport- en werkomgeving binnen de organisatie of vliegclub.

Threat and Error Management GA
Vlieginstructeur Ruud Hos sprak over Threat and Error Management (TEM) binnen de GA. TEM is een aanpak die ervan uitgaat dat piloten van nature fouten maken en risicovolle situaties tegenkomen tijdens de vlucht. In plaats van te proberen deze bedreigingen en fouten te vermijden, ligt de focus binnen TEM vooral op het leren om met deze problemen om te gaan en daarop voorbereid te zijn.

Risico's binnen de GA
Theo van Gelder van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwam daarna aan het woord en nam de deelnemers mee over de verschillende risicoprofielen en de door EASA geadresseerde belangrijke risico's binnen de GA. ILT is een aantal mitigerende initiatieven gestart. Zoals het verbeteren van de vluchtvoorbereiding, een campagne rondom LOC-I (Loss of Control in IMC omstandigheden) en het verlagen van het aantal AIRPROXen (bijna botsingen).

Vluchtvoorbereiding
De ochtendsessie werd afgesloten door gedragsspecialisten Han Pret en Roos de Leeuw van ILT met een vervolgsessie over het verbeteren van de vluchtvoorbereiding. Het gaat dan met name om de vraag waarom piloten iets doen, of juist niet doen. Naar aanleiding van dat onderzoek is een pakket aan interventies gelanceerd. Ook een postercampagne is daar onderdeel van.

EASA Flightpath 2030+ en ADS-L
Na een uitstekende lunch van restaurant Bargo was het de beurt aan EASA. Vladimir Foltin is de Program Manager voor GA Flightpath 2030+ en Project Manager i-Conspicuity. Vladimir zoomde in op de ontwikkelingen en mogelijkheden van de ADS-L standaarden en wat deze systemen op een laagdrempelige en relatief goedkope manier kunnen betekenen om het risico op mid-air collisions tussen de verschillende luchtruimgebruikers te verlagen.

Analysebureau Luchtvaartvoorvallen
De laatste presentatie van de dag was van Erik van Kampen en Adrian Young van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL), onderdeel van ILT. Erik gaf een toelichting over wat ABL doet, hoe het proces is ingericht en gaf inzicht over een aantal trends binnen de GA. Adrian zoomde vervolgens in op twee concrete voorvallen.

Wrap up en afsluiting
Mark Rademaker, president van AOPA Netherlands, verzorgde de afsluiting. Dat deed Mark vooral door nog even een aantal zaken die de revue waren gepasseerd te onderstrepen en extra te pitchen. De kernboodschap was uiteraard om er een fantastisch mooi en vooral veilig vliegseizoen 2025 van te maken.

Bijzonder woord van dank tenslotte aan ILT. Zij hebben een flinke bijdrage geleverd aan de inhoud van deze season opener en waren met een aantal collega's aanwezig. Daarmee krijgt de ILT binnen de sector een veel breder gezicht dan alleen maar de handhavende rol die ILT heeft en dat is een goede zaak.

Onverhoopt de Season Opener gemist? Dan staan hieronder in de bijlage de verschillende presentaties.