Na jaren van afwezigheid staat het NK-berg (Dutch Open) weer op de internationale deltakalender! Dat is zeer positief nieuws voor onze sport en de Nederlandse delta community. Want er is niks leukers dan gezamenlijk te vliegen op één van de beste vliegstekken van Europa, met de strijd, uitdaging en spanning van een competitie, terwijl we tegelijk onze sport promoten.

Dit jaar - net als de vorige editie - wordt de Dutch Open gehouden in Greifenburg, Oostenrijk van 16 t/m 22 juni. De wedstrijd is toegankelijk voor de internationale Class 1 (ook wel mastloos of topless categorie genoemd) en de Class 1 Sport (toestellen met mast).

Organisatie
De sportcommissie is uiteraard al een tijdje bezig met de organisatie hiervan, maar wat houdt het eigenlijk in, hoe plan je zo'n evenement en wat komt er allemaal bij kijken?

Naast het kiezen van een geschikte periode en vliegstek, spelen bepaalde zaken een belangrijke rol in de organisatie. Allereerst moet er een akkoord verkregen worden van de lokale autoriteiten zoals de vliegclubs, de hulpdiensten, de gemeente etc. Hierna volgt de goedkeuring van de FAI waarna de lichten op groen gaan.

Na het opstellen van de LR (Local Regulations), de agenda voor de competitie en verdere algemene informatie, kan de competitie gepubliceerd worden bij de CIVL (het internationale vliegsportplatform), waarna piloten - ook niet-Nederlanders - zich kunnen inschrijven. Cruciaal onderdeel vóór de publicatie van het evenement is het opstellen van de begroting door de sportcommissie, die direct de hoogte van het inschrijfgeld per piloot bepaalt.

Huren van trackers
Ook belangrijk voor de competitie is het huren van trackers die tijdens de competitie aan de piloten worden uitgeleend. Deze gps-apparaatjes geven continu de locatie aan van elke piloot. Dit verhoogt de veiligheid maar genereert ook de tracklogs van de piloot, die weer de score van de piloot bepalen. Dit laatste is overigens de taak van de scorer, een essentiële pion tijdens de competitie, die ook goede kennis van de scoringsoftware moet hebben.

En de "Retrieve", oftewel het ophalen van piloten die midden in de rimboe geland zijn, is ook een belangrijk aspect tijdens de competitiedagen. Normaal wordt dit ofwel door de organisatie geregeld, ofwel door de pilotengroepjes onderling. Gezien de grote, goed bereikbare valleien in Greifenburg, hoefde het nu niet door de organisatie geregeld te worden. Maar wellicht komende jaren wel, als het NK op ruiger terrein wordt gehouden.

En dan nog de vrijwilligers, het transport naar de start, de communicatie, de goodies, het pilotendiner, de safety briefing etc. en natuurlijk de "oranges voor de taakwinnaars".

Voor mij, Anne, is het de eerste keer dat ik zo'n evenement organiseer, samen met Martin en Adrie van de sportcommissie. Het kost wat tijd en moeite maar het is het dubbel en dwars waard en een goede reclame voor onze vliegsport.

We houden de Dutch Open komende jaren op de vliegkalender en de plannen voor volgend jaar liggen al op tafel (dan op een andere stek).

Nog een paar dagen te gaan voor Greifenburg en het weer ziet er steeds beter uit!

Namens de Sportcommissie,
Anne Conijn.