In juni kwam nummer 2 van de 74ste jaargang van luchtvaart historisch tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS uit, dat door de gelijknamige KNVvL afdeling wordt uitgegeven.

Margreet Schrevel en Arno Landewers schreven het hoofdartikel voor dit nummer, over de Amsterdamse vlieger Charles Jacobs. Van hem was al bekend dat hij tijdens het eerste jaar van de Spaanse Burgeroorlog (1936- 1937) betrokken was bij aankoop van vliegtuigen die werden gebruikt door de Republikeinen. Op de site www.Spanjestrijders.nl
werken vrijwilligers aan de levensschetsen van (circa 65) Nederlanders die aan de Burgeroorlog deelnamen aan de zijde van de Republikeinse regering en de Internationale Brigades. In het kader hiervan is ook onderzoek verricht naar Charles Jacobs, waarbij onder meer zijn paspoort en een fotoalbum opdoken, bewaard door zijn jongere zus Anna. Hieruit konden een aantal nieuwe en interessante feiten over Jacobs en zijn activiteiten worden opgetekend.

Verder duiken we in de achtergronden en historie rond een actueel onderwerp: het drama rond de Boeing 737 MAX. In 2011 kondigde Boeing een nieuwe generatie van de 737 aan, de 737 MAX, die 20% zuiniger is dan de vorige generatie, de 737NG. Na een voorspoedig verloop van de testvluchten voor certificering konden in 2017 de eerste machines worden geleverd; er waren inmiddels duizenden orders voor de 737 MAX genoteerd. Echter, na twee fatale ongelukken, in oktober 2018 en maart 2019, kreeg de 737 MAX wereldwijd een vliegverbod opgelegd. Het bleek al snel dat foutieve aannames bij het ontwerp van een correctie mechanisme/algoritme in de stuurautomaat, het zogenaamde MCAS, fataal waren geworden. Het gebruik van dergelijke correctie systemen is niet nieuw en gaat terug tot in de jaren 60. Een andere, minder specifieke en daarmee ingrijpendere conclusie van de onderzoeken was dat het hele certificatieproces van nieuwe versies van vliegtuigtypen drastisch op de schop moet.

In aanloop naar de 75ste jaargang van LUCHTVAARTKENNIS gaan we in de komende nummers in stappen van 25 jaar terug in de tijd. We beginnen in dit nummer in 1999. In de boekbesprekingen wordt

“Fokker C.XI W” door Edwin Hoogschagen (Warplane No. 14, Walburg Pers/Lanasta, 2024) besproken.

Voor abonnementen op LUCHTVAARTKENNIS of lidmaatschap van de afdeling (inclusief een abonnement op het tijdschrift Verenigde Vleugels): www.luchtvaartkennis.net of https://www.knvvl.nl/luchtvaar...