De KNVvL is betrokken bij een project binnen EASA die oplossingen aandraagt om de risico's op air to air collisions en airspace infringements terug te dringen. Luchtruim complexiteit, ontwikkeling van digitale navigatie hulpmiddelen en connectiviteit van betaalbare anticollision systemen zijn een greep aan onderwerpen die de revue passeren.
Buitenproportioneel veel airspace A
Binnen dit project komt o.a. naar boven dat er van de toegepaste luchtruim classificaties bij de EASA lidstaten absoluut geen sprake is van onderlinge harmonisatie en aansluiting. Nederland springt er bovendien torenhoog uit met buitenproportioneel veel airspace A (verboden voor VFR vliegers). Zelfs al op de lagere hoogtes. Dit is een bevestiging van wat de KNVvL al jaren roept. Het mag duidelijk zijn dat de lichte luchtvaart en GA in Nederland hier veel hinder van heeft. Hopelijk gaat de luchtruimherziening van 2023 tot een enorme verbetering leiden. De KNVvL zal hier in ieder geval alles aan doen wat mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen.