Luchtvaartuigen die gebieden invliegen waarvoor zij niet geautoriseerd zijn, vormen een belangrijk veiligheidsissue. Dergelijke incidenten vormen een aanzienlijk risico voor zowel recreatief als commercieel luchtverkeer.
Oorzaken
Onderzoek toont aan dat er verschillende onderliggende oorzaken van luchtruimschendingen zijn: onvoldoende voorbereiding van de vlucht, gebruik van verouderde navigatiekaarten, gebruik van een verouderde navigatiedatabase, navigatiefouten of verlies van situational awareness, luchtruimtecomplexiteit, overmatige werkdruk in de cockpit, onvoldoende toegang tot informatie en ondeskundig gebruik van radiotelefonie.
Animatie
LVNL heeft er een animatie van gemaakt:
https://www.lvnl.nl/over-lvnl/informatie-luchtvarenden/luchtruimschendingen
Menu
- Home
- Contact
- Alles over je lidmaatschap
- Lid worden!
- Info voor clubs
-
TGB (Tijdelijk Gebied met Beperkingen)
- Overzicht
- Ontheffing beperking geluidhinder | Militaire luchthaven De Kooy | 8 april - 6 juli
- TGB + Ontheffing minimum VFR-vlieghoogte | Kruispeel | 16 -18 juli
- TGB Havelte | Close Air Support (CAS) oefening 27 - 29 augustus 2024
- TGB | Urban Close Air Support (U-CAS) 4 september 2024
- Ontheffing minimum VFR-vlieghoogte | Herdenking Nationaal Indië- monument Roermond | 7 september - 8 september
- TGB | de Peel (RPAS-vluchten) | 10 - 20 september
- De Vereniging
- Vacatures
-
Veiligheid
- Overzicht
- General Aviation Protocol Alcohol-, Drugs- en Medicijngebruik
- Anti-Doping
- Veilige Sportomgeving
- Veiligheidsbeleids- verklaring
- Nieuwsberichten ABL
- Verklaring Omtrent Gedrag
- Kwartaalrapportage Luchtvaart
- EASA Safety review 2022
- Kwartaalrapportage Onderzoeksraad voor Veiligheid | 4e kwartaal 2022
- Vlieglocaties
- Operations
- Weer
- Luchtvaartmeteo | Account aanmaken
- Opleidingen
- Educatie jongeren
- Nieuws
- Agenda