Van 6-7 november 2018 werd in Wenen de EASA Annual Safety Conference 2018 gehouden met de veelbelovende ondertitel 'A vision for the future of General Aviation'. Veel innovatieve ontwikkelingen, waaronder elektrisch vliegen kregen ruime aandacht. KNVvL-voorzitter Ronald Schnitker presenteerde tijdens de conferentie aan de EASA zijn nieuwe boek ‘Preserving Airspace Access for Air Sports', dat hij samen met Dick van het Kaar schreef. Zie ook ons nieuwsbericht over de ondertekening van het manifest tijdens de afgelopen FAI-Conferentie. EASA toonde zich zeer ingenomen met het boek. Executive Director van EASA Patrick Ky: "this book is of great importance for aviation, excellent work".
Als we Ivo Boscarol (Pipistrel) moeten geloven, dan is het een kwestie van tijd en zal er in de toekomst alleen nog maar elektrisch gevlogen worden. Er was veel aandacht voor nieuwe technologieën. Helaas blijft de regelgeving hierbij achter, wat zeer vertragend werkt. Ook aan de toenemende congestie in het luchtruim, waarvan in de meeste Europese landen sprake is, werd de nodige aandacht besteed. Diverse deskundigen verkondigden over dit onderwerp hun mening.
Filip Cornelis, Director for Aviation van de EU Commissie: “we dienen ervoor te zorgen dat iedereen veilig gebruik kan blijven maken van hetzelfde luchtruim”. Volgens Bernhard Söllner (Austro Control) is dit goed mogelijk door het luchtruim flexibel te laten gebruiken door iedereen die behoefte heeft om al of niet tijdelijk in een bepaald gebied te vliegen. "Verkeersleidingsdiensten moeten ophouden met het claimen van luchtruimte voor het afhandelen van uitsluitend eigen verkeer. Er zijn genoeg momenten waarop het mogelijk moet zijn om GA-vliegverkeer gebruik te laten maken van het luchtruim. Daarvoor is het wel nodig dat verkeersleiders de juiste mindset hebben. Er zijn nog verkeersleiders die GA verkeer op grote afstand houden".
Herbert Märtin (Segelflugverband Deutschland) noemde het voorbeeld van de Gliding Sectors die in Duitsland zijn ingesteld, juist om zweefvliegen in klasse C luchtruim mogelijk te maken op de momenten dat er geen ander verkeer opstijgt of landt op de landingsbaan. De ervaringen hiermee zijn bijzonder positief en hij begrijpt niet waarom dit nog niet in andere Europese landen wordt toegepast. Jani Hottola (Finse CAA Trafi): "de grootste uitdaging zullen de drones zijn. Waarschijnlijk zal het 'see and avoid' plaats maken voor 'sense and avoid'. Het beste is om samen te werken: better to cooperate than confront”.
Patrick Ky concludeerde aan het eind van de tweedaagse conferentie dat General Aviation, net zoals de commerciële en de militaire luchtvaart, van het hetzelfde luchtruim gebruik zou moeten maken: "there is a need to integrate all users in one airspace, they should share the airspace".
Foto's: boven de overhandiging van het boek Preserving Air Space for Air Sports tijdens de EASA Conferentie. In de fotogalerij hieronder op de eerste foto Patrick Ky, Executive Director van EASA.