Vorige maand publiceerde EASA de Annual Safety Review 2024. De reviews die EASA maakt worden (mede op ons verzoek) steeds gedetailleerder en zijn ook uitgesplitst naar de verschillende luchtruimgebruikers. Naast de grote en kleine commerciële luchtvaart zijn dat bijvoorbeeld de recreatieve motorvliegers, zweefvliegers, de ballonvaart en voor het eerst dit jaar de onbemande luchtvaart (modelvliegen/drones).
Motorvliegen (non-commercial)
In 2023 zijn er binnen de lidstaten 35 dodelijke ongevallen geweest met 68 dodelijke slachtoffers tot gevolg. De cijfers blijven hoog en laten geen grote verandering zien in de afgelopen tien jaar. De belangrijkste oorzaak van ongevallen was verlies van motorvermogen om verschillende redenen, wat deels leidde tot verlies van controle, meestal door onvoldoende vliegsnelheid en te hoge neusstand. Botsingen in de lucht en terrein botsingen (bergen en objecten) staan ook hoog op de lijst. Dit toont aan dat het trainen van noodsituaties onverminderd belangrijk is en EASA moedigt de ontwikkeling van betaalbare iConspicuity-devices (anti-botsing apparatuur) aan.
Ballonvaart
In 2023 waren er bij de ballonvaart geen dodelijke ongevallen. Er werden 4 ernstige incidenten geregistreerd, een daling ten opzichte van het 10-jarig gemiddelde. De meeste voorvallen zijn tijdens de landing, meestal betreft dat dan een harde landing, vastgelegd in 29 meldingen. Er loopt een discussie over veiligheidsgordels, alhoewel daar nog geen consensus over is.
Zweefvliegen
In 2023 waren er binnen de lidstaten 7 dodelijke slachtoffers, vergeleken met 27 in 2022. EASA ziet de afgelopen tien jaar regelmatig pieken in het aantal dodelijke ongevallen, zonder een duidelijke oorzaak, bijvoorbeeld in 2015, 2019 en 2022. Dit toont wel het belang aan van waakzaamheid, vooral bij de vluchtvoorbereiding. Landingen buiten het (eigen) veld veroorzaken vaak schade, maar zelden verwondingen of dodelijke slachtoffers. De grootste doodsoorzaak is verlies van controle in verschillende fases van de vlucht.
Onbemand (UAS)
Hoewel de data nog geen gedetailleerde analyse mogelijk maakt, worden de belangrijkste statistieken gepresenteerd, die een basis vormen voor vergelijking in de komende jaren. Bij UAS-operaties in de lidstaten was sprake van een dodelijk slachtoffer en een zeer ernstige verwonding. Beiden vonden plaats met modelvliegtuigen bij een modelvliegtuigclub. Daarnaast zijn er in 2023 2 ongevallen geregistreerd betreffende een botsing tussen UAS en bemande vliegtuigen. Bij 66% van de geregistreerde ongevallen en ernstige incidenten werden noch personen op de grond, noch in de lucht getroffen.
Het volledige rapport, inclusief de deelrapporten, zijn hier te vinden.
https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/annual-safety-review-2024