Ballonvaarders aan de grond door coronaregels

Ballonvaarders zijn door de uitbraak van het coronavirus dubbel gedupeerd. Vanwege de coronaregels mogen zij niet de lucht in en er is ook geen zicht op versoepeling van die regels. Ondernemers in onder meer Amersfoort en Soest zagen hun omzet het afgelopen voorjaar tot het nulpunt zakken. Tot overmaat van ramp worden ze ook niet financieel gecompenseerd, omdat de branche voor personenvervoer door de lucht niet is toegekend. "Vliegtuigen mogen ook weer vliegen, maar wij staan letterlijk aan de grond."

Van de circa 230 ballonvaarders die Nederland telt, komt naar schatting 10 tot 15 procent uit de provincie Utrecht. Voor hen start het vaarseizoen doorgaans in april, maar dit voorjaar niet. "We hebben veel annuleringen gehad en weinig nieuwe aanvragen", verzucht Niels Kon van Wiegers Ballonvaarten in Soest. Sinds de uitbraak van de coronacrisis is hij al zeker 400 passagiers misgelopen. "We moeten veel mensen teleurstellen."

Ballonfiësta Barneveld (© Elianne Mercx)
Ballonfiësta Barneveld (© Elianne Mercx)

Ook voor de Amersfoortse ondernemer Judith van Dormael zijn het zware tijden. Ze heeft een evenementenlocatie, maar is ook eigenaar van ballonvaartbedrijf Dutch Ballooning. "We zitten in een misère, want de omzet is nul komma nul. We hebben een FC Utrecht-luchtballon en de club wilde dit jaar van alles gaan organiseren met die ballon vanwege het 50-jarig bestaan, maar dat is allemaal tijdelijk stilgelegd."

Geen versoepeling in zicht

Voldoende afstand houden in een mandje is niet mogelijk en dus staan de coronaregels het dus niet toe dat er gevlogen wordt. Tot ongenoegen van ondernemers en branchevereniging KNVvL. Extra zuur is dat er momenteel geen uitzicht is op versoepeling van de regels voor ballonvaarders.

"Bij het uitbreken van de crisis is ook de kleine luchtvaart stilgelegd omdat je geen afstand van elkaar kunt houden", zegt woordvoerder Monique Hoogeslag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), afdeling ballonvaren. "Twee weken geleden is er weliswaar een verruiming geweest, maar die was uitsluitend voor piloten die nu met hun eigen huishouden mogen varen, of een piloot die maximaal 1 passagier mag meenemen." Dat gebeurt bijvoorbeeld met trainingen van piloten, vertelt Kon. "Trainingsvaarten gaan vrijwel elke week door: ook gisteravond zijn we weer de lucht in gegaan.

“Wij staan letterlijk aan de grond, terwijl de kans op besmetting in de buitenlucht minimaal is”
— Monique Hoogeslag - Communicatie KNVvL-afdeling Ballonvaren

Maar de pleziervaart ligt dus stil. De KNVvL heeft daarom onlangs een protocol geschreven om tegemoet te komen aan de regels die het RIVM heeft opgesteld. Gisteren nog is daarover overleg geweest met het crisisteam in Den Haag. Hoogeslag: "We hadden op verruiming gehoopt, maar die is er niet gekomen. Als je naar kappers kijkt en het openbaar vervoer, zie je dat daar wel van alles mag, desnoods met een mondkapje op. Vliegtuigen mogen ook weer vliegen, maar wij staan letterlijk aan de grond, terwijl de kans op besmetting in de buitenlucht minimaal is."

Niels Kon beaamt dat. "Het vervelende is dat er met twee maten gemeten wordt: de KLM mag wel vliegen in een dichte buis, maar wij niet in de open lucht. Ik begrijp best dat het niet zomaar kan, je moet namelijk elk risico uitsluiten. Maar als de Efteling open mag en de KLM mag vliegen, dan vind ik dat wij dat ook mogen."

“Als de Efteling open mag en de KLM mag vliegen, dan vind ik dat wij dat ook mogen”
— Niels Kon - eigenaar Mee Omhoog Ballonvaarten en bestuurslid KNVvL-afdeling Ballonvaren

Van Dormael vindt ook dat er met twee maten gemeten wordt. "Ik begrijp het gewoon niet. Ik heb het idee dat we niet serieus genomen worden. De horeca wel, maar de ballonvaartbranche niet: die wordt gezien als recreatie en een extra'tje. Ik respecteer de gezondheid en die staat boven alles, maar er is momenteel geen balans."

Geen financiële compensatie

Wat ook steekt, is dat ondernemers niet financieel worden gecompenseerd. "Ondernemers moeten voor compensatie een SBI-code opgeven die aangeeft onder welke sector ze vallen. Maar de code voor de branche voor personenvervoer door de lucht is niet toegekend. Onze branche is daar blijkbaar te klein voor. Dat voelt als een ongelijke behandeling", aldus Hoogeslag.

(© Sebe Kruijer)
(© Sebe Kruijer)

Niels Kon van luchtballonbedrijf van Wiegers Ballonvaarten in Soest hoopt zo snel mogelijk weer de lucht in te kunnen. "Zo kunnen we een deel van onze kosten nog compenseren en onze klanten blij maken. Dit jaar komt het sowieso niet meer goed. De wereld wordt pas weer normaal als er een vaccin is. Daar zijn we nu afhankelijk van. En mensen hebben straks ook minder te besteden door de crisis. We bevinden ons bovendien in een niche-markt, dus veel mensen zullen een ander cadeautje bedenken dan een dure ballonvaart."

Ook Van Dormael probeert de moed erin te houden. "We zijn altijd positief en we kijken naar de mogelijkheden. We hopen op verandering van de wetgeving omdat het nu zo onterecht is wat er gebeurt. We moeten gewoon door en we blijven gewoon knokken. Ik ga ervan uit dat het goed komt."


Meer nieuws

Bron: RTV Utrecht
Meer nieuws: NOS.nl, RTL Nieuws