Snel door naar:
- Afdelingsbestuur (inclusief Doel en Missie)
- Recreatief
- Fantra - Onderwijsproject modelvliegtuigbouw VMBO
- Commissie Sportzaken - Wedstrijdvliegen en reglementen wedstrijdklassen
- Instructie & Veiligheid (Do's en Don'ts, info over brevetten etc)
- Terreinen
- Verzekeringen
- Lid worden als club of persoon en Contributie
- Handleiding Mijn.KNVvL voor clubsecretarissen
- Praktische informatie ledenadministratie Modelvliegsport
- Contact
Algemene Informatie over Modelvliegen.
Op deze pagina willen we algemene informatie verschaffen over modelvliegen en wat daarbij komt kijken.
De beginnende modelvlieger ziet vaak door de bomen het bos niet meer en graag willen we het één en ander op een rijtje zetten om de start wat eenvoudiger te maken.
Een start die erg belangrijk is, want in de praktijk blijkt vaak dat mensen die uit eigen houtje een modelvliegtuig kopen, bouwen en ermee gaan vliegen een zeer kleine kans hebben met de mooie hobby door te gaan aangezien hun eerste avontuur doorgaans op een fiasco uit loopt. Hier een overzicht van diverse soorten modellen.
Er wordt ook op beperkte schaal gevlogen met modelraketten. Korte uitleg vindt u hier.
Veiligheid
Vliegen doe je namelijk niet zomaar even en een goede voorbereiding op het modelvliegen is essentieel. Die voorbereiding houdt ook in dat je eerst moeten weten waar je wel of niet mag vliegen.
Op onze pagina "Veiligheid" wordt één en ander uitgelegd. Verder helpt een kaart van de overheid je aardig op weg.
Sociale Veiligheid
Afgelopen jaren staat het onderwerp (seksueel) grensoverschrijdend gedrag meer en meer in de belangstelling. Vanuit NOC*NSF, in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie, worden verenigingen gestimuleerd hier aandacht aan te besteden. Lees verder
Recreatief vliegen
De meeste mensen die met modelvliegen beginnen, willen dat alleen maar voor hun plezier doen. Lekker een rondje vliegen bij een modelvliegclub en af en toe aan een evenement meedoen. Onze Commissie Recreatief speelt hierop in en organiseert zelf evenementen of ondersteunt initiatieven van anderen voor het organiseren van een evenement.
Wedstrijdvliegen
Anderen willen zich graag meten met anderen in lokale- of nationale competities of zelfs internationaal verband, zoals Worldcups, continentale- of wereld kampioenschappen in allerlei klassen. Lees verder
Deze vormen van luchtsport worden georganiseerd door onze Commissie Sportzaken. Ben je geïnteresseerd in een luchtsport, lees verder op de betreffende pagina van die commissie.
Modelvliegclubs
De KNVVL en de bij haar aangesloten modelvliegclubs helpen u graag op weg.
Het modelvliegtuig:
Voor de beginnende modelvlieger is het vaak moeilijk een keuze te maken uit het zeer grote aanbod van allerlei vliegtuigen. Kleine, grote, snelle, jets, bovendekkers, laagdekkers, van balsahout, kunststof of allerlei soorten por, piepschuim zoals we dat in de volksmond noemen. Daarnaast is er de keuze tussen een motormodel en een zweefvliegtuig; deze laatste met of zonder hulpmotor. Naast modelvliegtuigen zijn er ook modelhelikopters. Het vliegen daarmee verschilt sterk met het vliegen met een modelvliegtuig en is een stuk moeilijker.
Voor een motormodel dienen we nog een keuze te maken uit het vliegen met een brandstofmotor of een elektromotor en alsof dat nog niet genoeg is kunnen we daarna complete vliegklare sets kopen, een gedeeltelijk afgebouwd vliegtuig of een bouwdoos waarin we werkelijk alleen de onderdelen vinden. Het ultieme bouwen voor de meer ervaren modelvlieger is het bouwen van tekening, want ook dat is nog een optie. U merkt het al: genoeg om over na te denken.
Voor de beginnende modelbouwer is een gedeeltelijk afgebouwd model, een zogenaamde ARF (Almost Ready to Fly) waarschijnlijk het meest geschikt.
Denk dan aan een bovendekker, een zogenaamde trainer. Voorbeelden hiervan zijn de EasyStar (zwever met hulpmotor zonder rolroeren), als motormodel de Calmato en de Multiplex Mentor. Dat is vaak, met een goede handleiding en wat hulp van een ervaren modelbouwer, goed in elkaar te zetten.
Dit brengt ons op een andere belangrijke suggestie: de modelvliegclub. Door heel Nederland zijn diverse modelvliegclubs actief. Een overzicht van deze clubs (aangesloten bij de KNVvL) kunt u op deze website vinden. Op deze clubs is erg veel kennis en ervaring aanwezig en daar kunt u heel veel voordeel mee doen.
Bespreek bij voorkeur vooraf uw keuzes met een modelvliegvereniging bij u in de buurt. Zij kunnen u beter dan wie dan ook adviseren in uw keuzes.
De simulator:
Voor slechts enkele tientjes kunt u in de modelbouwwinkel een simulator kopen voor modelvliegtuigen. Hiermee kunt u de bijgeleverde zender aan de computer thuis koppelen en via de software kunt u met modelvliegtuigen leren vliegen op de computer. Een crash kost u dan helemaal niets. Het is heel handig dit eerst thuis te oefenen voordat men daadwerkelijk buiten gaat vliegen. U bent dan immers al vertrouwd met de vele besturingsfuncties van het vliegtuig.
Voordat u echter aan de gang gaat is het raadzaam de eerder genoemde modelvliegclub te raadplegen aangezien de z.g. stickbezetting (dat is de toewijzing van de verschillende besturingsfuncties aan de sticks op de zender) per vereniging verschillend kunnen zijn. Het dient de aanbeveling de stickbezetting te kiezen die de vereniging zelf ook gebruikt, of in elk geval uw instructeur, aangezien hij u alleen dan optimaal kan helpen bij het leren vliegen.
Brandstof of elektro:
Een motormodel vliegt op een brandstofmotor of een elektromotor, de hulpmotor bij een zwever is steeds een elektromotor. In het eerste geval dient u brandstof te tanken als u wilt vliegen. In het tweede geval de accu´s op te laden. U heeft dan ook een lader nodig. Allebei de motorvarianten kennen hun voor- en nadelen, dus daar kunnen we u niet in adviseren. Wel hebben we een aantal aandachtspunten die u mee kunt nemen in uw overweging.Het voordeel van brandstof is dat u doorgaans veel meer vluchten uit kunt voeren tijdens een bezoek aan uw vereniging. Het tanken is immers zo gebeurd en dan kunt u weer verder vliegen c.q. oefenen.
Accu´s dienen steeds opgeladen te worden en dat vergt tijd. Gebruik van meerdere accu´s kan dit echter wel oplossen, maar is veel duurder.Het voordeel van elektro is de geringe geluidsoverlast. Bovendien kan met elektro vaker en op meer plaatsen gevlogen worden.
Radiobesturing, de zender:
Voor modelvliegtuigen is een speciale band, de 35MHz gereserveerd. Op deze band zijn enkele tientallen kanalen beschikbaar. Zowel zender als ontvanger dienen op hetzelfde kanaal ingesteld te worden. Informeer op de modelvliegclub welke kanalen het minste worden gebruikt en maak een keuze uit een van die kanalen. Het voordeel van zenders op de 35 MHz is dat ze relatief goedkoop zijn omdat de techniek al wat ouder is en er nieuwere alternatieven zijn.
Het beste is keuze is om op 2,4 GHz te vliegen. De 2,4 Ghz is het meest betrouwbaar doordat onderlinge storing tussen piloten nihil is. Het dient dan ook de aanbeveling voor vliegers die willen beginnen met modelvliegen direct te kiezen voor dit betrouwbare systeem. Kies voor minimaal een 6 kanaalszender. Daar heeft u later meer plezier van.
N.B. Sinds kort is er ook apparatuur te koop op 868 Mhz. Deze frequentie is toegelaten in Europa met een maximaal zendvermogen van 10Mw. Dezelfde apparatuur kan ook op 915Mhz worden ingesteld. Het gebruik van de 915 Mhz frequentie is binnen de EU uitdrukkelijk verboden. Andere gebruikers kunnen hiervan hinder of ernstige storingen ondervinden.
Overtuig je zelf bij aankoop van een radiobesturing, dat deze is toegelaten in Nederland en voldoet aan de voorwaarden die de Nederlandse overheid daaraan stelt. Als je twijfelt, vraag er dan uitdrukkelijk naar bij de leverancier.
Het vliegen:
Het vliegen met een modelvliegtuig doe je niet zomaar. Dat leer je het beste van iemand die al ervaring heeft met het modelvliegen. Het is dan ook niet aan te bevelen het eerst zelf te proberen aangezien dit meestal uit loopt op een enorme teleurstelling. Als er eenmaal brokken zijn gevlogen is de motivatie om verder te gaan meestal snel verdwenen en worden de duur aangeschafte spullen weer van de hand gedaan. Dat is zonde van het geld en deze mooie sport!
Zoek een vereniging waar men u kan leren vliegen. Er is op bijna elke club wel iemand te vinden die u wil helpen met het leren vliegen. Deze vlieglessen zijn veelal gratis indien u lid bent van zo´n vereniging.
Verzekeringen:
Als u gaat modelvliegen, dient u verplicht tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd te zijn. Meestal is deze dekking opgenomen in een zogenaamde gezins W.A. verzekering, maar dat is niet altijd het geval.
Kijk uw W.A. verzekering na of modelvliegen gedekt is. Soms is die dekking er, maar worden drones weer uitgesloten.
De KNVvL biedt een aantal extra verzekeringen aan, toegespitst op de modelvliegsport en op modelvlieg verenigingen. Lees verder
Waarom lid worden als modelvliegvereniging of modelvlieger:
Nou daarom! Lees verder
Wil je lid worden als persoon of als vereniging, Lees verder
Tenslotte:
Op internet is er veel informatie te vinden over modelvliegen. Zo zijn er diverse fora waar modelvliegers met elkaar kunnen communiceren. Naast de lokale hobbyshop kunt u online veel winkels vinden waar u allerlei soorten modellen en benodigdheden kunt bestellen.
Zoals u heeft kunnen lezen is het verstandig contact te zoeken met een modelvliegclub bij u in de buurt. Het is echt de beste start voor een mooi begin van uw nieuwe hobby.
Wij wensen u heel veel succes en vooral heel veel plezier met modelvliegsport.
Naar begin van deze pagina