Voor de kerstdagen is het 4e nummer van Luchtvaart-historisch-tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS van 2022 uitgekomen. Dit tijdschrift (72ste jaargang) wordt uitgegeven door de KNVvL | Afdeling Luchtvaartkennis (LK).

In de morgen van 25 april 1936 vertrokken de sportvliegers Harry Heymans en André Postmaa met de Leopard Moth PH-JUH in de richting van de Middellandse Zee. Zij waren van plan deel te nemen aan de Raduno Aereo Sahariano, een rally naar Ghadames in Libië. Maar tot driemaal toe mislukte een poging de overtocht naar Tunis te maken. Hoewel al halverwege gekomen, dwong dichte mist Heymans en Postmaa terug te keren en dat was het einde van de enige Nederlandse deelname aan dit evenement.

De Sahara rally werd vier maal gevlogen, maar is inmiddels vrijwel vergeten. Toch is het, reeds vanwege die – potentiële – Nederlandse deelname, de moeite waard er aandacht aan te besteden. Harm Hazewinkel gaat in op alle edities van deze Sahara rally voor vliegtuigen, die in de jaren dertig in Libië (destijds een kolonie van Italië) werden gehouden. Arno Landewers beschrijft de geschiedenis van de Caraïbische Lucht Transport Maatschappij (CLTM), die in november 1962 op Curaçao werd opgericht. Hoewel de CLTM alleen vrachtvluchten uitvoerde werd het bedrijf al snel gezien als concurrent voor de Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij ALM en de KLM, wat ervoor zorgde dat er geen lijnvluchten mochten worden uitgevoerd. Bovendien werd de CLTM draaiend gehouden door een vanuit Miami opererend bedrijf, wat bij vergunningaanvragen voor vluchten naar de Verenigde Staten tot een hoorzitting leidde. De CLTM wist niettemin zich in de tweede helft van de jaren 60 en in de jaren 70 tot een luis in de pels van vooral de ALM te ontwikkelen.

In het artikel wordt ook aandacht besteedt aan luchtvracht maatschappij Netherlands Antilles Air Transport, die niet van de grond kwam. Frits Gerdessen beschrijft de carrière van Pieter Schelling. In 1917 kwam Schelling bij de vliegopleiding van de Luchtvaartafdeling (LVA) van de Nederlandse krijgsmacht. Hij verliet de LVA in 1921, werd zweefvlieger en in 1938 emigreerde Schelling naar Australië. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij daar officier bij de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger.

Verder in dit nummer het voorlopig laatste deel van onze serie over driedekkers na de Eerste Wereldoorlog, enkele boekbesprekingen en de traditionele puzzle. In de rubriek “in model” beschrijft Thijs de Boer de bouw van een model van de KLM Douglas DC-6A PH-TGA “Dr. Ir. M.H. Damme” en ook ontbreken de vaste rubrieken rond luchtvaarthistorie op Internet en de recente mutaties in het Nederlandse luchtvaartuig register niet.

Voor abonnementen op LUCHTVAARTKENNIS (EUR 39,- per 4 nummers) of lidmaatschap van de afdeling (inclusief een abonnement op het tijdschrift Verenigde Vleugels):
www.luchtvaartkennis.net
of www.knvvl.nl