Op 27 juni 2011 zijn de Europese luchtwaardigheidseisen voor light sport aeroplanes (LSA) gepubliceerd. In de Verenigde Staten bestaat deze klasse al geruime tijd onder de naam Light Sport Aircraft. Technisch zijn de typen echter identiek, en in de Verenigde Staten is LSA een doorslaand succes.
Deze vliegtuigen met maximaal 2 inzittenden zijn een doorontwikkeling van de MLA's, maar mogen maximaal 600 kg wegen i.p.v. de administratieve beperking van 450 kg die op MLA's van toepassing is, waardoor er een groter laadvermogen en grotere actieradius mogelijk wordt.
Naast deze nieuwe klasse luchtvaartuigen - die onder een vereenvoudigd en dus goedkoper certificeringsregime vallen - is per 8 april 2012 ook de nieuwe Europese regelgeving voor brevettering van kracht. In die regelgeving is een nieuw Europees recreatief brevet opgenomen, het Light Aircraft Pilot License - LAPL, met beduidend minder strenge eisen dan het PPL. De doorstroming van dit LAPL naar PPL is goed geregeld, en werken we er hard aan om ook een goede conversie/doorstroming van het RPL naar het LAPL te bewerkstelligen.