Microlight Aeroplane (MLA) is een benaming voor lichte 1- of 2 persoons luchtvaartuigen, waarmee men een vlucht kan maken in een gesloten of open cockpit. MLA’s zijn voor vele doeleinden in te zetten, zoals recreatie of reizen, en worden regelmatig ingezet voor milieudoeleinden, bosbrandbestrijding (melding), politiesurveillance, observatie, etc.. De exacte betekenis en regels kunnen per land verschillen, in het algemeen kan men deze lichte en milieuvriendelijke vliegtuigen als volgt beschrijven:

Conventioneel (3-assig) bestuurde MLA’s, zoals de traditioneel bekende sportvliegtuigen;
Trikes, gewichtsbestuurde MLA’s, waar de vorm van de vleugel en de besturing hetzelfde is als bij een deltavlieger;
Autogyro's, een soort helikopter waarbij de rotor wordt aangedreven door de voorwaartse snelheid;
Lichte helikopters, vergelijkbaar met een normale helikopter, maar dan dus lichtgewicht.

Binnen de Nederlandse MLA regelgeving kent men alleen de conventionele MLA's en trikes. Lichte helikopters, zelfs die binnen de MLA gewichtsklasse zouden vallen, worden in Nederland als gewone helikopter geregistreerd, met alle bijbehorende regelgeving.In veel landen hebben MLA’s zich niet alleen als sport-, hobby- en reisvliegtuig bewezen, maar ook in het zakenleven. Moderne MLA’s doen qua prestaties dan ook niet meer onder voor hun zwaardere broerts in de klasse sportvliegtuigen. In de USA worden deze vliegtuigen door de politie gebruikt, in Frankrijk door het leger, evenals in Engeland en zelfs in Nederland. In veel landen met uitgestrekte agrarische gebieden worden ze ook wel gebruikt voor gewasbespuiting. De pers gebruikt de toestellen voor luchtopnames en de filmindustrie gebruikt de toestellen voor filmopnames. MLA’s ziet men regelmatig terugkomen in films en televisie-uitzendingen. Dankzij deze specifieke eigenschappen worden deze MLA's dus voor veel doeleinden gebruikt.De kenmerkende eigenschappen zijn:

Maximaal afvlieggewicht 450 kg (in Nederland);
Eenvoudig te bedienen, snelle leergang om het vliegen te leren;
Korte landing- en startmogelijkheden zonder grote eisen aan infrastructuur: een goed weiland is voldoende;
Lagere exploitatiekosten, o.a. door het gebruik van zuinige benzinemotoren, en een relatief lage aanschafprijs maken het vliegen voor breder publiek toegankelijk;
Uiterst solide en fabrieksgebouwde toestellen met gebruik van de nieuwste technologie en materialen;
Zuinige en stille motoren (max. 60 dB bij vol vermogen: het geluidsniveau van 3 mensen die met elkaar in gesprek zijn) maken MLA’s tot een milieuvriendelijke alternatief voor recreatief vliegen.