Waarom een aparte verzekering?
Het is en blijft een noodzakelijk kwaad: de verzekering die nodig is om met uw zakelijke of particuliere drone te vliegen. Zowel in Nederland maar ook in heel Europa is het inmiddels vereist om dan minimaal een WA verzekering te hebben.
Waar moet u eigenlijk op letten?
En waarom kan dat niet gewoon via een normale aansprakelijkheidsverzekering worden geregeld? Ik ga eerst, ter verduidelijking, even een stapje terug.
Indien uw auto morgen over vleugels zou beschikken en u zou er zich in het luchtruim mee willen begeven, zou uw huidige autoverzekering dit dan dekken? Het antwoord is natuurlijk nee, omdat uw autoverzekering alleen schade op de grond zou vergoeden in de hoedanigheid van een gecertificeerd voertuig. Voor het risico in de lucht (als luchtvaartuig) hebben we met een heel andere gewenste dekking dan alleen op de grond te maken. Er komen dan ook nog eens andere regels en wetten bij kijken. Dit alles moet terugkomen in de juiste verzekering en daar voldoet een gewone autoverzekering niet aan.
En voor de oplettende lezer; de vliegende auto (PAL-V), geproduceerd in Nederland, bestaat echt en er is ook al een verzekering voor!
Aansprakelijkheidsverzekering Drone (en overige luchtvaartuigen)
Om een drone juist te verzekeren, is dus een speciale dekking nodig. Voor wat betreft de particuliere en zakelijke aansprakelijkheid zijn er in Europa eisen voor luchtvaartuigen vastgelegd in EU-Verordening (EG) nr. 785/2004.
Deze verordening deelt de luchtvaartuigen in gewichtsklassen in en daar horen minimale aansprakelijkheidslimieten bij (op basis van het gewicht). Drones worden ingedeeld in de categorie luchtvaartuigen onder de 600 kg, de laagste categorie. Daar hoort een wettelijk vastgestelde limiet van 750.000 SDR, omgerekend ongeveer 1 miljoen euro.
Waar is deze limiet nu voor bedoeld? Deze limiet dekt aansprakelijkheidsschades aan eigendommen van derden of persoonlijk letsel aan derden door toedoen van uw drone.
Let er op dat wanneer u een aansprakelijkheidsverzekering voor uw drone afsluit, er op het verzekeringsbewijs een vermelding staat dat de dekking voldoet aan deze 785/2004 verordening. Uiteraard kunnen er hogere limieten worden gebruikt, zoals bij off-shore of BVLOS-vluchten. Maar ook een eventuele opdrachtgever kan een hogere limiet eisen.
Aansprakelijkheid in het buitenland
Drone verzekeringen hebben meestal een Europese of wereldwijde dekking. Toch is het handig om te checken of het land waar u naartoe reist echt meeverzekerd is. Op de luchtvaartpolissen staat meestal al vermeld welke landen die zijn uitgesloten.
Gezien de laatste oorlogssituaties in Europa kan het zijn dat deze landen tijdelijk zijn uitgesloten door de verzekeraar, daarover kunt u navraag doen bij uw verzekeraar. Ook kan het zijn dat er een hogere limiet van toepassing is in landen die niet in oorlog zijn maar wel een standaard hogere limiet hebben. Zoals met alles, kunnen landen individueel afwijken van regels. Check dit dus even voor u daadwerkelijk gaat vliegen in binnen- en buitenland.
Beroepsaansprakelijkheid
Naast een bedrijfsaansprakelijkheid luchtvaart is er voor drone operators ook een mogelijkheid om beroepsaansprakelijkheid (luchtvaart) mee te verzekeren. Bent u zakelijk actief op het gebied van opleidingen, inspecties, filmopnames of worden de door u gegenereerde data gebruikt door opdrachtgevers voor andere klanten? Dan is het handig om tevens een luchtvaart beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. U bent dan verzekerd voor financiële schade die een opdrachtgever u zou kunnen brengen indien zij ontevreden zijn over de door u geleverde dienstverlening. Dit valt buiten een “gewone” beroepsaansprakelijkheidsverzekering en kan op deze manier simpel worden opgelost.
Schade
En nu veroorzaakt u per ongeluk, en zonder opzet, een (aansprakelijkheid)schade, ondanks alle veiligheidsmaatregelen die u heeft getroffen. Indien het vervolgens tot een claim komt door de betrokken partij, dient u daar zo snel mogelijk melding van te maken, meestal via uw tussenpersoon. Maar soms ook via een officieel meldingspunt, afhankelijk van de aard van het incident natuurlijk.
Wacht in alle gevallen met ondertekenen van allerlei papieren van derden, tot u met uw tussenpersoon hebt gesproken. Dit om te voorkomen dat u voor andere zaken ook aansprakelijk wordt gesteld die buiten de scope van het feitelijk incident liggen, zoals gevolgschade. Uiteraard zal er tijdens de schadeprocedure door specialisten worden gekeken naar uw claim. Daarnaast zal er zo nodig ook specialistische juridische begeleiding worden aangeboden door de verzekeraar. In alle gevallen is voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Neem bij twijfel altijd even contact op met uw tussenpersoon. Daar zijn wij voor!
Bij Flight Deck Insurance kunnen KNVvL-leden sinds jaren terecht voor een goede en voordelige luchtvaartverzekering. KNVvL-leden bieden wij een korting van 5 % aan, waarbij u één premie betaalt voor al uw drones. Voor meer informatie en een gratis voorstel zie ook flight-deck.nl
Aukje Engel
E-mail: [email protected]