Op zaterdag 20 oktober 2018 was het na een aantal keren zover om een bezoek te brengen aan het vliegveld Lelystad. De groep van zo'n vijftien belangstellenden ging eerst op bezoek bij de Vroege Vogels, vervolgens een hapje eten bij het restaurant Flantuas om daarna de Catalina te bewonderen en nog even langs te gaan bij Air Combat Europe. Wat niemand toen kon bevroeden was dat dit de laatste ALA excursie was met Roger Soupart, die enkele dagen daarna plotseling overleed.
Vroege Vogels
Het eerste bezoek was aan de Stichting Vroege Vogels. Om 10 uur stonden we voor de deur waar we door Frank Surink van harte welkom werden geheten. Na een korte inleiding over de oprichter Jaap van Mesdag, keken we tussen de vliegtuigen. De hangar stond en hing vol met een flink aantal historische vliegtuigen.
Na een korte inleiding over Jaap van Mesdag gingen we de vliegtuigen bekijken en kregen uitvoerige uitleg.
De Stichting heeft nog nog twee als nieuw uitziende en werkende rotatiemotoren in de collectie. Het zijn een Gnome van 50 PK en een LeRhone van 80 PK. Beide motoren zijn meer dan 100 jaar oud. Ze worden regelmatig gedemonstreerd.
Nadat Frank ons het inleidende verhaal heeft verteld heeft hij het stokje overgedragen aan Wouter van Herwijnen. Bijna alle toestellen passeerden de revue.
Na een rondleiding gehad ging het gezelschap naar de prachtig gerestaureerde en luchtwaardige P-51D Mustang. Het is nu geschilderd als “Trusty Rusty” in de kleuren van de 357 Tactical Fighter Group, waarmee Don Winks boven Nederland in actie is geweest Het is nu mogelijk om tegen betaling mee te vliegen. Het is een tweezitter met dubbele besturing. Er is nog veel meer te vertellen maar wellicht moet een speciaal artikel aan deze organisatie gewijd worden. De stichting Vroege Vogels heeft een werkend museum, waar door zo'n 30 vrijwilligers hard gewerkt wordt aan het restaureren en luchtwaardig maken van een bijzondere collectie historische vliegtuigen.
Na afloop van de rondleiding bij de Vroege Vogels ging het gezelschap naar het restaurant Flantuas voor de lunch waar onder andere een ALA Wings tosti kom worden genuttigd.
Afscheid van de Catalina
Na de lunch was de Catalina aan de beurt. Om half twee kwamen we daar aan en kregen een korte uitleg over het vervolg van de Catalina carrière, nu het zeker is dat deze Nederland gaat verlaten.
We kregen daar uitleg over de toekomst van de kist. Deze gaat terug naar Amerika om daar in de oorspronkelijke kleuren en inrichting te worden teruggebracht.
Wat de Amerikanen opviel was de geweldige staat van onderhoud van deze Catalina, zoiets hadden ze nog niet gezien, hetgeen wat wil zeggen over de kwaliteit van de Technische Dienst. Inmiddels is de kist daadwerkelijk naar de States vertrokken.
Naar de Blackshapes
Daarna was het de beurt om naar de Blackshapes van Aur Combat Europe te gaan. En passant werden we verrast door een bezoek van een Sikorsky MH-60G SeaHawk van de Amerikaanse marine die een tankstop kwam maken.
Bij Air Combat Europe kreeg het gezelschap uitgebreid uitleg over de Blackshape Prime, een modern Italiaanse ultralight, waarmee luchtgevechten gesimuleerd konden worden, Toevallig kreeg een andere groep een vlucht, zodat we van het vertrek getuige konden zijn.
Alles bij elkaar was het een schitterende dag, geholpen door mooi weer en aangename temperaturen. Het werd de laatste excursie van ons mede redactielid Roger Soupart. We gaan hem missen.
Loet Kuipers