Het museum bezoek
Op zaterdag 24 september bezoekt een groepje ALA - leden en niet-leden van 20 man/vrouw het museum Deelen. Het is regenachtig weer maar gelukkig valt de verwachte vertraging op de weg erg mee.
Na het welkomstwoord met koffie en koek verspreiden we ons individueel of in een groepje om het museum te bekijken.
Het museum herbergt een hele collectie, veel gedetailleerde en kleine voorwerpen. De geschiedenis van de Duitse bezetter rond de vliegbasis Deelen staat centraal.
Beter is het om over de Fliegerhorst Deelen te spreken. In WO2 is dit immers de thuisbasis van het 1ste Nacht Jagd Geschwander (NJG) met zo’n 100 vliegtuigen.
Mij valt vooral de aandacht op voor de verschillende radarsystemen. Op foto’s in het museum zie je de Jagdschlossradar FuMG404, de voorloper van de 360 graden rondzoekradar (draaide 6 keer per minuut rond met een bereik van 200km).
Of de Würzberg Riese FuMG65, 1500 van gebouwd, met op elke positie twee systemen, één om de vijandelijke en één om de eigen vliegtuigen te onderscheppen.
Bereik: 60 km en 5 man nodig voor de bediening.
Een replica van een V1 kom je ook tegen evenals de overblijfselen van de zeldzame Messerschmitt 262, de enige straaljager die actief dienst doet in de WO2. Achter de gerestaureerde wrakstukken schuilt een uniek en opmerkelijk verhaal. Dat moet u zelf maar eens gaan lezen. Het museum is een bezoekje waard in de weekenden: er is veel te zien.
De rondtoer
Na de uitgebreide en van alles voorziene, gezamenlijke lunch stappen we in de historische DAF bus uit de jaren 70.
We gaan op weg naar de boerderijhangars, die de Duitsers aangelegd hebben rond de vliegbasis. Het zijn er 4, ook wel de 4 Heemskinderen genoemd. We bezoeken er drie: de Adelaerthoeve, de grootste Wärmehalle (verwarmd om door te kunnen werken in de winter). uitstappen op de Reinouthoeve.
De Ritsaerthoeve met de locomotievenloods van het bommenlijntje en staan boven op het deksel van de smeerput. Hier worden stoomlocs gerepareerd.
Onderweg naar de Reinouthoeve komen we langs gecamoufleerde vliegtuigopstelplaatsen tussen de bomen.
Prachtig staat die schuur daar, een onherkenbaar gecamoufleerde Wärmehalle met die mooie ‘nep’deuren. Wat daar achter schuil gaat …… je weet het niet tot je de deur opent, je de schuifdeuren ziet en de hangar zich openbaart voor de reparatie van 1 of 2 vliegtuigen. Nu is het nog een soort werkplaats.
Op weg terug passeren we de hoofdlandingsbaan van Deelen op enige afstand. We maken een ommetje langs het herdenkingsmonument van Clement van Maasdijk en stappen uit bij het museum waar ons nog een afsluitend drankje wacht.
Nog steeds regent het een beetje. Met een hele ervaring rijker nemen we afscheid van de vrijwilligers van Museum Deelen, die ons een onvergetelijke dag bezorgden.
Hartelijk dank.
Jan Hemink (maakte ook de foto’s)