Op zaterdag 29 juni 2024 bezochten twaalf luchtvaartenthousiasten de Oude Verkeerstoren van de voormalige Vliegbasis Ypenburg

Deze vliegbasis speelde in het het begin van de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol. Het kostte de bezetter heel veel moeite het veld in te nemen; de eerste aanval werd namelijk afgeslagen. Na de Tweede Wereldoorlog werd de vliegbasis in gebruik genomen door de LuchtStrijdKrachten en later door de Koninklijke Luchtmacht. Het bleef tot 1984 als vliegbasis in gebruik, maar Fokker had er ook nog een vestiging. Nadat Ypenburg in 1995 gesloten werd is het veld omgebouwd tot woonwijk. Enkele gebouwen bestaan nog, zoals het oude stationsgebouw en de verkeerstoren van de vliegbasis. Dit laatste gebouw is toegankelijk voor het publiek en daar zijn nu een klein museum en een horecagelegenheid gevestigd. Voor de oude verkeerstoren staat nu een F-86 Sabre (voor de puristen onder ons: een Canadair CL-13B Sabre 6), die eerst op een paal bij het vliegveld Teuge stond.

De verkeerstoren is volledig in originele staat hersteld en is sinds eind 2022 weer open.

Bij het bezoek kregen de deelnemers een kop koffie en een stuk appeltaart. De groep werd gesplitst in twee groepen. De eerste groep kreeg een uitgebreide uitleg en een demonstratie van verschillende vlieginstrumenten. Deze bezocht ook nog een kamer met bijzondere instrumenten, waaronder een complete mobiele radarinstallatie. Ook een originele lens van een Lockheed U-2 maakte deel uit van de collectie.

De andere groep ging de toren zelf in en bezocht daar de verschillende ruimtes, waaronder de commandokamer, en ook de 'koepel'. Daar gaf een van de oud-verkeersleiders een uitgebreide uitleg over de verschillende landingsprocedures, ondersteund door filmpjes. Ook was daar de volledige apparatuur aanwezig. Een van de vroegere landingsbanen is nu in gebruik als trambaan. Zo is het vliegveld nog steeds merkbaar, alleen vliegtuigen zullen er nooit meer landen en opstijgen.

Het was een zeer geslaagd bezoek, met dank aan de vrijwilligers van de “De Verkeerstoren”.


Loet Kuipers