Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

PART FCL ballonvaren en zweefvliegen

26 oktober 2017

Ballonvaren

Rijksoverheid Via het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft ons het nieuws bereikt dat de Europese Commissie in haar bijeenkomst van 26 oktober overeenstemming bereikt heeft over de definitie van een Declared Training Organisation (DTO) en het uiterlijke moment van invoering.

Voor gemotoriseerde vliegtuigen en helikopters is een uiterste invoeringsdatum van 8 april 2019 aangenomen. Voor ballonvaren en zweefvliegen is dat 8 april 2020 geworden. Ieder EU-land kan kiezen of ze gebruik willen maken van deze verlengde implementatie. Nederland zal hier gebruik van maken.

Na het vaststellen van de huidige regelgeving bleek al snel dat deze ongeschikt was (te zwaar) voor onder andere ballonvaren en zweefvliegen. Hierop is door EASA het proces gestart om voor deze groepen een verlichting door te voeren. Dit heeft geleid tot de definitie van een DTO als vereenvoudigde variant van een ATO. Deze definitie is nu als amendement gereed, maar moet nog door het publicatieproces en zal naar verwachting voor 8 april 2018 gepubliceerd worden.

De opleidingseisen en de nieuwe breveteisen voor zweefvliegen en ballonvaren zijn nog in ontwikkeling en zullen naar verwachting eind 2018 definitief worden en begin 2019 gepubliceerd worden. De aangepaste operationele eisen voor ballonvaren zijn reeds vastgesteld, die voor zweefvliegen worden waarschijnlijk in de eerste helft van 2018 vastgesteld.

Belangrijke reden voor Nederland om te kiezen voor een verlengde implementatie is het op dit moment nog niet definitief beschikbaar zijn van de betreffende regelgeving.

Gevolgen voor clubs en ballonvaarders / zweefvliegers

Voor clubs, ballonvaarders en zweefvliegers heeft dit de volgende gevolgen:

- Huidige regelgeving met betrekking tot opleiding, brevet en medicals blijven tot april 2020 in stand.
- GPL en BPL kunnen gebruikt blijven worden tot 2020 en dan omgezet worden
- Huidige opleidingen (voor bijvoorbeeld instructeur) kunnen afgemaakt worden binnen de bestaande regelgeving tot april 2020
- Bestaande opleidingen moeten voor april 2020 worden omgezet naar de nieuwe eisen en worden aangeboden door een DTO.

Tot april 2020 zal het KNVvL Examinering Instituut (KEI) jullie dus op de vertrouwde manier blijven voorzien van GPL en BPL brevetten (en aantekeningen) en behulpzaam zijn bij alle vragen. Voor leden zoals altijd tegen aangename tarieven.

Clubs

Clubs hebben als vanouds via de mijn.KNVvL.nl omgeving inzicht in de bevoegdheden van al haar leden. Voor vliegers die hun GPL brevet nu al omgezet hebben naar LAPL is dat inzicht er niet meer. Clubs en scholen hebben nu de tijd gekregen op een gedegen wijze de omzetting naar DTO in te vullen met de juiste onderliggende eisen en regelgeving.
 

Lees de amendementen:
04. Am. Reg. 1187.2011 - DTO - Annex v final
04. ACT - Amend Reg 1178_2011 on DTO Rev1 24102017 after discussions final

Deel dit artikel: Facebook Twitter

locaties meer info