Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Nieuws

Convenant melden luchtvaartvoorvallen ILT en de KNVvL
Afdelingen

Op woensdag 6 juni werd het convenant getekend tussen ILT en de KNVvL inzake het melden van voorvallen en incidenten voor de luchtsporten. Met deze ondertekening is een grote stap vooruit gezet voor het verhogen van de luchtvaartveiligheid.

Er wordt gevolg gegeven aan EU verordening 376/2014, maar in een format waarbij de KNVvL de meldingen via eigen meldingsmiddelen kan verzamelen. KNVvL zal deze meldingen anoniem doorzetten aan het Analyse Bureau Luchtvaart (ABL) waarmee wordt voldaan aan de Europese regel.

lees verder

Support implementation of flight time limitations rules
EASA

180 participants from the European aviation industry participated in a workshop organized by the European Aviation Safety Agency (EASA) on flight time limitation (FTL) rules and fatigue risk management (FRM).

This workshop is the third FTL workshop organized by EASA to gain valuable feedback and insights from airlines on the implementation of the rules and into how authorities oversee Europe’s airlines’ FTL schemes.

lees verder

Occurrence Reporting Explained
EASA

EASA ACI EUROPE & EASA Workshop for Aerodromes
14 June, Frankfurt Airport



Few measures have proven more effective than the collection and analysis of data for building safety in aviation. Occurrence reporting is a key component for collecting safety data and European Regulation 376/2014 sets out the principles that apply in the European Union.

But what should be reported to competent authorities and in how much detail? How is the data used? Who has access to it? And how does it find its way into State Safety Plans or EASA safety promotion and rulemaking activities?

lees verder

Master Class in Advanced Safety Management
Veiligheid

Have you already planned and implemented a Safety Management System (SMS)? Excellent! But have you also recognized that safety is more than simply documenting and executing SMS processes? Are you currently planning to develop an SMS?

Do you know how to make it highly effective? More importantly: do you want to actually achieve what SMS is intended for? Then this master class in advanced safety management is for you.

lees verder

EASA Roadshow een groot succes
Veiligheid

EASA Op vrijdag 4 mei hield EASA haar roadshow in het Nationaal Militair Museum in Soest. De EASA Roadshow werd georganiseerd door de KNVvL en AOPA, met bijdrage van het ILT en DGLM. De dag was een groot succes, bijna 100 mensen uit luchtvaart- en luchtsportgelederen waren aanwezig.

Sinds 2009 heeft EASA op het gebied van vliegveiligheid de harmonisatie van Europese regelgeving toebedeeld gekregen. In de beginjaren heeft dit geleid tot overregulering, onnodige complexiteit, beperkingen en extra kosten bij de General Aviation. Gelukkig is dat door EASA onderkend en word nu gestreefd naar specifiek op de GA toegesneden wet- en regelgeving.

lees verder

Workshop on Area 100 Knowledge, Skills & Attitude
EASA

EASA Modernising initial training for ATPL, MPL and CPL commercial pilots (aeroplanes/helicopters) – Workshop for Approved Training Organisations and NAAs

As part of the paradigm shift in initial training for commercial pilots EASA has introduced new learning objectives for Area 100 KSA (Knowledge, Skills and Attitude) which seek to ensure the appropriate integration of various topics from across the theoretical knowledge course while also developing students’ core competencies.

Area 100 KSA should be regarded as a concept underlying the whole theoretical knowledge training system. It is a training philosophy which will be holistically integrated into and throughout the entire training syllabus, and is expected to prepare future pilots not only for the moment of examination, but also for their future career.

lees verder

HUFAG - VNV Themaochtend: Startle & Surprise
Veiligheid

HUFAG Het ‘startle effect’ is inmiddels bekend, maar ook berucht geworden door de rol die het heeft gespeeld in vele incidenten en ongevallen. Vliegers die zo schrikken of verrast worden dat al hun training en kennis ineens niet meer toegepast wordt. Denk aan Air France 447.

Gelukkig zijn er ook genoeg voorbeelden van crews die resilient gebleken zijn en de heftige situatie tot een goed einde hebben weten te brengen. Denk aan Capt. Sully en de landing op de Hudson river, Qantas 32 bij Singapore en heel recent nog de Southwest 737 met een exploderende motor en decompressie. Hoe deden zij dat?  

lees verder

EASA Roadshow in Nederland
Veiligheid

De KNVvL en AOPA organiseren samen met ILT en DGLM op 4 mei de EASA (European Aviation Safety Agency) Roadshow om toe te lichten hoe Europese luchtvaartwetgeving tot stand komt en wat ons in de komende tijd te wachten staat.

De nieuwe ontwikkelingen worden besproken, evenals hoe Nederland inspeelt op de wet- en regelgevingsprocessen.

ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) en DGLM (Directoraat Generaal Luchtvaart en Maritieme zaken, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) geven een toelichting op hun rol in de EASA-processen. De voorzitter van de werkgroep die de link vormt tussen de GA-sector en de wetgevers komt toelichten hoe wij als General Aviation kunnen inspelen op de EASA-processen.

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Lid wordenMeer info

Lid worden van de grootste organisatie van luchtsporten? Klik hier.

KEIbrevet.aero

Informatie over brevetten of theorie-examens vind je op www.brevet.aero.

Vragen aan het KNVvL Examinering Instituut?
Stuur een e-mail of bel 0348-437066.