Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Terug naar nieuwsoverzicht

Duidelijke doelstelling vliegroutes Lelystad

11 juli 2017

Vliegroutes Lelystad Airport

De media staan inmiddels vol met berichten over de routes van en naar Lelystad Airport. Hier blijkt wel uit dat niet zomaar een kleine luchtruimwijziging in het verschiet ligt. De impact op de grond en voor de luchtsporten is groot. Steeds meer mensen beginnen zich dat te realiseren.

Afgelopen vrijdag is de kick-off geweest van de werkgroepen die zich zullen bezighouden met de workshops die op verzoek van KNVvL en LVNL georganiseerd worden. Hierbij is een duidelijke doelstelling afgesproken:

Het behouden van NPCT en vliegveld Teuge en de bedreiging wegnemen voor de zweefvliegactiviteiten bij de ACS, ZCNOP en nieuwe locatie van ZCFlevo en de luchtvaartactiviteiten algemeen in het oosten van het land.

Alle aandacht zal dus gericht zijn deze doelstellingen na te streven. Het ligt voor de hand dat de oplossing tweeledig zal zijn. Route over Teuge naar het westen verplaatsen en langer samen laten lopen met een al bestaande route. Hoger luchtruim gebruiken dat nu niet of nauwelijks gebruikt wordt. Dit lost niet alleen het probleem op van de luchtruimgebruikers, maar tevens van al die partijen op de grond die nu terecht boos zijn over het feit dat lange tijd op lage hoogte door het land gevlogen wordt. Passagiersvliegtuigen horizontaal op lage hoogte laten vliegen veroorzaakt veel geluid, is niet economisch en slecht voor het milieu. De focus van ons ligt echter op het beschikbaar houden van luchtruim.

De provincie Gelderland heeft inmiddels een gesprek gehad met de staatssecretaris waarin zij heeft aangegeven de keuzes die de kamer gemaakt heeft nogmaals toe te lichten en met Teuge en Lemelerveld in gesprek te willen over de toekomstperspectieven. Het gesprek werd bestempeld als constructief. Natuurlijk is dit fijn om te lezen. Maar het probleem lijkt nog steeds niet onderkend.

Parachutespringen in Nederland wordt gemarginaliseerd en het is niet alleen Lemelerveld die sterk beperkt wordt. Het is de hele kleine luchtvaart die van dit deel van het land gebruik maakt. Het enige deel dat nog enigszins bruikbaar is en al sterk beperkt wordt door de Schiphol, Rotterdam of Eindhoven. Het verdelen van het luchtruim is absoluut geen democratisch proces. Het wordt gewoon afgenomen, terwijl de rest van de wereld laat zien dat het echt anders kan.

Het probleem dat nu gecreëerd is, is een vervelend probleem. Het is eenvoudig oplosbaar vlieg hoger. Vluchten van en naar Schiphol zitten veel hoger dan de routes die nu voor Lelystad gepland zijn. Dus de ruimte is er. Maar het is een vervelend probleem omdat de bereidheid om die ruimte te gaan gebruiken gevonden moet worden. De staatssecretaris geeft steeds maar weer opnieuw aan dat er geen andere mogelijkheid is. Maar dat is informatie die van LVNL/CLSK komt en dat is nou net wat we in twijfel trekken.

We laten dit natuurlijk niet los en zijn blij met alle support die we krijgen om naar een oplossing te werken. Een oplossing die er zeker is!

 

Er zijn twee petities die over deze problemen gaan (route en hoogte). Graag support hiervoor!

Deze petities zijn te vinden op:
Red Overijssel - aanvliegroute naar Lelystad: kan hoger, móet hoger 
Voortbestaan van Nationaal Paracentrum Teuge en Luchthaven Teuge

Verdere informatie is te vinden op:
KNVvL.nl/lelystad 
hoogoverijssel.nl
facebook.com/VliegroutesoverTeuge

Deel dit artikel: Facebook Twitter

UpdatesMeer info

locaties meer info