Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Nieuwsberichten

Uitnodiging verenigingsdag NVAV
NVAV

Na zijn uitgebreide verhaal over Subaru motoren met daarbij behorend inspuitsysteem komt Peter Hortulanus ons ditmaal tijdens de NVAV-verenigingsdag van 28 oktober bijpraten over het bespannen van romp en vleugels met het Polyfiber systeem.

- Polyfiber Aircraft Covering System de geschiedenis en de verschillende componenten van het systeem.
- waarom ik Polyfiber heb gekozen voor mijn project.
- voor en nadelen van het Polyfiber Systeem; wat kan je verwachten.
- wat kan wel en wat kan niet met Polyfiber.
- vereiste condities en benodigde vaardigheid voor het werken met Polyfiber.
- minimaal vereist gereedschap.
- theorie en uitleg over het bekleden, lijmen, krimpen, vastnaaien en afwerken van Polyfiber krimpdoek.
- theorie en uitleg over het coating systeem en volgorde.
- reparatie technieken met het Polyfiber Systeem.

lees verder

NVAV Fly-in Midden Zeeland
NVAV

Vrijdag 23 tot en met zondag 25 juni wordt de NVAV Fly-in gehouden op vliegveld Midden Zeeland, EHMZ te Arnemuiden. Vrijdag 23 juni is tevens EHMZ Sunset Fly-in en dan kun je dus tot 22:19 LT vliegen!

Zowel vrijdag- als zaterdagavond kun je deelnemen aan een gezellige BBQ voor slechts €12,50.

Voor zaterdag en zondag hebben we een fotorally gepland, deelname is gratis excl. landing fee. Heb je nog een stoeltje over in je kist om een passagier mee te nemen? Laat het ons dan weten, want vliegen met een lege stoel is natuurlijk zonde ;-)

lees verder

Vliegtuigen krijgen een jasje
NVAV

Er wordt hard gewerkt aan de Spyker V2 en de Van Berkel WA. Deze toestellen moeten namelijk gereed zijn voor de 100 jaar Marine Luchtvaartdienst expositie.

Vind je het interessant om te zien hoe de vrijwilligers oonder andere bezig zijn met het bekleden van vleugels? Kom dan kijken op dinsdagen, woensdagen, donderdagen of zaterdagen!

Lees meer over de Spyker V2

lees verder

Verenigingsdag NVAV: Vliegtuig elektro
NVAV

Hoe ziet het boordnet er uit? Welke draaddikte, zekering en aardingspunten kies ik om storing en spanningsverlies te vermijden? Waarom kun je beter een diode over de relaisspoel schakelen? Hoe leg ik bedrading veilig en netjes in mijn vliegtuig? Is deze circuit-breaker nog goed? Welke tools zijn er om draden aan te sluiten?

Ron Norp en Rob Turk gaan hun best doen tijdens de verenigingsdag van 29 april ons hierin de weg te wijzen. Zij zullen allerlei aspekten belichten met theorie, voorbeelden en demo’s.

En, als je een circuit breaker hebt die je niet vertrouwt, neem deze mee en dan gaan we hem testen!

lees verder

Draaien van en naar downwind
NVAV

De resten van het vliegtuigwrak waren de vorige dag uit het water gevist voor nader onderzoek. Beide piloten kwamen met de schrik vrij en konden hun verhaal doen.

De vlieger “dacht” dat hij in de bocht naar downwind een verandering in motorvermogen had gevoeld, waardoor hij aan snelheid verloor, in de bocht stallde, alvorens met de linker wingtip het water te raken. Bij nader onderzoek van de motor bleek niets in de richting van een defect aan de motor of op een brandstof probleem. 

De meteorologische omstandigheden waren stabiel geweest: een constante upwind van ca. 12 knopen en geen signalen van windshear o.i.d. De manoeuvre vond plaats boven water zonder lokale verstoringen van de wind. De vlieger was zeer ervaren en vloog al enige honderden uren op dit type.

Het was aanvankelijk een raadsel wat hier was gebeurd. 

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter