Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Nieuwsberichten

Vliegtuigen krijgen een jasje
NVAV

Er wordt hard gewerkt aan de Spyker V2 en de Van Berkel WA. Deze toestellen moeten namelijk gereed zijn voor de 100 jaar Marine Luchtvaartdienst expositie.

Vind je het interessant om te zien hoe de vrijwilligers oonder andere bezig zijn met het bekleden van vleugels? Kom dan kijken op dinsdagen, woensdagen, donderdagen of zaterdagen!

Lees meer over de Spyker V2

lees verder

Verenigingsdag NVAV: Vliegtuig elektro
NVAV

Hoe ziet het boordnet er uit? Welke draaddikte, zekering en aardingspunten kies ik om storing en spanningsverlies te vermijden? Waarom kun je beter een diode over de relaisspoel schakelen? Hoe leg ik bedrading veilig en netjes in mijn vliegtuig? Is deze circuit-breaker nog goed? Welke tools zijn er om draden aan te sluiten?

Ron Norp en Rob Turk gaan hun best doen tijdens de verenigingsdag van 29 april ons hierin de weg te wijzen. Zij zullen allerlei aspekten belichten met theorie, voorbeelden en demo’s.

En, als je een circuit breaker hebt die je niet vertrouwt, neem deze mee en dan gaan we hem testen!

lees verder

Draaien van en naar downwind
NVAV

De resten van het vliegtuigwrak waren de vorige dag uit het water gevist voor nader onderzoek. Beide piloten kwamen met de schrik vrij en konden hun verhaal doen.

De vlieger “dacht” dat hij in de bocht naar downwind een verandering in motorvermogen had gevoeld, waardoor hij aan snelheid verloor, in de bocht stallde, alvorens met de linker wingtip het water te raken. Bij nader onderzoek van de motor bleek niets in de richting van een defect aan de motor of op een brandstof probleem. 

De meteorologische omstandigheden waren stabiel geweest: een constante upwind van ca. 12 knopen en geen signalen van windshear o.i.d. De manoeuvre vond plaats boven water zonder lokale verstoringen van de wind. De vlieger was zeer ervaren en vloog al enige honderden uren op dit type.

Het was aanvankelijk een raadsel wat hier was gebeurd. 

lees verder

Ik kan vliegen, Jeroen Komen
NVAV

Avonturier en ondernemer Jeroen Komen doet iets wat maar weinigen doen; met zijn eigen kleine vliegtuigje vliegt hij kriskras door Europa.

Hij ontmoet bijzondere mensen op afgelegen plekken, ontsnapt aan vele gevaren, maakt duizenden (lucht)foto’s en zoekt letterlijk de grenzen van de vrijheid op.

Tijdens de vele uren in de lucht, ontwikkelt hij langzaam een andere kijk op de wereld en haar bewoners en beseft hij dat vrijheid soms gebaat is bij regels en kaders.

lees verder

Onderdak gezocht voor Dijkhastar IV
Historische luchtvaart

Cor P. Dijkman Dulkes (1938 - 2006) was een Nederlandse vliegtuigbouwer, een zogenaamde zelfbouwer. In totaal heeft Cor Dijkman Dulkes vier vliegtuigen ontworpen en gebouwd; de Dijkhastar II (1976); de Dijkhastar III (1996) en de Dijkhastar IV (2002).

De Dijkhastar IV is een vliegboot, eenpersoons, eenmotorig, duwpropeller. Dit toestel is vrij compleet, maar is nooit helemaal in vliegwaardige toestand gebracht. Na jarenlang opgeslagen te hebben gestaan, staat de Dijkhastar IV nu voor het restaurant op vliegveld Hoogeveen.

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres