Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Nieuwsberichten

Draaien van en naar downwind
NVAV

De resten van het vliegtuigwrak waren de vorige dag uit het water gevist voor nader onderzoek. Beide piloten kwamen met de schrik vrij en konden hun verhaal doen.

De vlieger “dacht” dat hij in de bocht naar downwind een verandering in motorvermogen had gevoeld, waardoor hij aan snelheid verloor, in de bocht stallde, alvorens met de linker wingtip het water te raken. Bij nader onderzoek van de motor bleek niets in de richting van een defect aan de motor of op een brandstof probleem. 

De meteorologische omstandigheden waren stabiel geweest: een constante upwind van ca. 12 knopen en geen signalen van windshear o.i.d. De manoeuvre vond plaats boven water zonder lokale verstoringen van de wind. De vlieger was zeer ervaren en vloog al enige honderden uren op dit type.

Het was aanvankelijk een raadsel wat hier was gebeurd. 

lees verder

Ik kan vliegen, Jeroen Komen
NVAV

Avonturier en ondernemer Jeroen Komen doet iets wat maar weinigen doen; met zijn eigen kleine vliegtuigje vliegt hij kriskras door Europa.

Hij ontmoet bijzondere mensen op afgelegen plekken, ontsnapt aan vele gevaren, maakt duizenden (lucht)foto’s en zoekt letterlijk de grenzen van de vrijheid op.

Tijdens de vele uren in de lucht, ontwikkelt hij langzaam een andere kijk op de wereld en haar bewoners en beseft hij dat vrijheid soms gebaat is bij regels en kaders.

lees verder

Onderdak gezocht voor Dijkhastar IV
Historische luchtvaart

Cor P. Dijkman Dulkes (1938 - 2006) was een Nederlandse vliegtuigbouwer, een zogenaamde zelfbouwer. In totaal heeft Cor Dijkman Dulkes vier vliegtuigen ontworpen en gebouwd; de Dijkhastar II (1976); de Dijkhastar III (1996) en de Dijkhastar IV (2002).

De Dijkhastar IV is een vliegboot, eenpersoons, eenmotorig, duwpropeller. Dit toestel is vrij compleet, maar is nooit helemaal in vliegwaardige toestand gebracht. Na jarenlang opgeslagen te hebben gestaan, staat de Dijkhastar IV nu voor het restaurant op vliegveld Hoogeveen.

lees verder

Winfried Rijssenbeek spreekt over ManDrone
NVAV

Zaterdag 24 september komt Winfried Rijssenbeek, de man achter ManDrone, op bezoek bij de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV). Hij zal de mensen bijpraten over dit innoverende project en laten zien wat de stand van zaken is. 

Nu al geïnteresseerd, kijk dan op onemandrone.com

Programma

  • 10:30 ontvangst met koffie
  • 11:00 eerste deel lezing door Winfried Rijssenbeek
  • 12:00 lunch
  • 13:00 tweede deel lezing
  • 14:00 borrelen aan de bar

lees verder

Base to final ongelukken
NVAV

NVAV De statistieken bewijzen het: de base-to-final turn ongelukken veroorzaken een groot deel van de dodelijke ongelukken in de kleine luchtvaart. Ook binnen de NVAV hebben we hier helaas een aantal keer mee te maken gehad. 

Oorzaken

De voornaamste oorzaak is het door de centerline heen schieten tijdens de bocht naar final, vaak veroorzaakt door tailwind op baseleg. Om dit doorschieten te corrigeren wordt soms extra voeten geven naar de baan toe maar de bank gelijk gehouden. Om de bank gelijk te houden moet dan tegengesteld aileron gegeven worden.

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres