Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

IACE

Uitwisselingsprogramma IACE: Grijp je kans
IACE

IACE Zoals je wellicht weet organiseert de KNVvL jaarlijks, samen met de Koninklijke Luchtmacht, een internationaal uitwisselingsevenement voor luchtvaart jongeren (m/v 17-21 jaar).

Dus: grijp je kans!

Op 18 juli 2017 vertrekken ruim 30 Nederlandse jongeren naar 12 verschillende landen en zijn 16 dagen gast van buitenlandse zusterorganisaties van de KNVvL en komen 2 augustus weer terug.

De landen zijn: Australië, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Hongkong, Israël, Japan, Korea, Turkije, Zwitserland en USA.

Wat vragen wij?

Jonge enthousiastelingen, uiteraard redelijke luchtvaartkennis en goede algemene ontwikkeling. De voertaal is Engels.

Wat bieden wij?

Een uniek verblijf in het land van bestemming. Je trekt op met collega’s van uiteen lopende nationaliteiten en je bent somt te gast bij families aldaar. Het verblijf is geheel geregeld: vliegreis, maaltijden en overnachtingen. Ook krijg je van ons een outfit: blazer, rok/pantalon, stropdas/shawl, badge, naamplaatje, ID card, overhemd, polo en rood-wit-blauwvlaggetje voor op de mouw van het overhemd.

De eigen bijdrage vind je op het inschrijfformulier.

Informeer bij voorgangers naar het programma of kijk op www.iacea.com naar programma’s. 

Meld je met dit inschrijfformulier aan voor 15 december 2016 voor het programma van 2017.

Wellicht word je uitgenodigd voor de eindselectiedag (15 januari 2017) te Terlet om te bepalen of en waarheen je wordt uitgewisseld. Graag zien wij je aanmelding tegemoet.

HOE EERDER, HOE BETER DE KANSEN

Bijzondere bezoekjes en mooie ervaringen
IACE

IACE Zomer 2016, het is zo ver, de International Air Cadet Exchange komt er weer aan! Na vorig jaar een bijzondere reis naar Australië te hebben gemaakt, kon ik het niet laten me weer in te schrijven voor de uitwisseling. Als een van de gelukkige mocht ik ook dit jaar weer meedoen, en deze keer naar Frankrijk. De uitwisseling naar Australië vond ik erg toeristisch, wat ik super vond aangezien ik daar nog nooit was geweest. Echter hoopte ik dat Frankrijk net wat meer luchtvaartgericht was, aangezien ik de toeristische dingen in Frankrijk ooit al met mijn ouders heb bezocht.

Op 19 juli was het zo ver. Mijn vader zette me af op Schiphol, ik kreeg een zak drop van Wiesje, en ging gekleed in het uniform met oranje sjaaltje het vliegtuig in. In het vliegtuig zat ik naast een klein meisje wat met chocomel aan het spelen was, erg grappig, maar oh wat was ik blij dat ik de chocomel wist te ontwijken en mijn pak schoon bleef.

Eenmaal in het hostel in Parijs aangekomen ontmoette ik de rest van de groep en de twee hosts. Ik was blij verrast toen ik erachter kwam dat we met een klein groepje van maar 17 cadetten waren.

Na twee dagen vlogen we naar Toulouse, we zouden een week in het zuiden van Frankrijk blijven. We sliepen daar twee nachten bij de ENAC, dat is een Franse luchtvaartschool. En de rest van de tijd sliepen we bij hostfamilies. Wat ik erg bijzonder vond was dat we Airbus in Toulouse mochten bezoeken. We kregen een uitgebreide rondleiding door de verschillende hangaars en we konden vragen stellen aan mensen van verschillende afdelingen.

Verder werd de tijd in het zuiden ook goed benut om te genieten van de omgeving. We zijn naar de Pic Du Midi in de Pyreneeën geweest. We waren hoger dan de wolken, wat een prachtig uitzicht! Ook hebben we gewandeld door de Pyreneeën en hebben we geraft. We zaten intussen in een gastgezin in Tarbes. Ik zat daar samen met een Belgisch meisje en dat was reuze gezellig. Elke avond zaten we uren te tafelen met onze gastmoeder en haar dochter. Ook hebben we met een deel van de groep gezwommen bij een van de gastfamilies. 

Na een aantal dagen in Tarbes gingen we een dag naar Cazaux. Dit is een militaire luchtmacht basis die voornamelijk voor de training van Franse en Belgische luchtmacht-piloten gebruikt wordt. We kregen hier een interessante rondleiding, van de brandweer-training tot aan de Alphajets. 's Avonds hebben we weer gezellig met de hele groep gegeten en gingen we daarna voor een nacht naar een ander gastgezin. Er was nog geen plan wie waar heen zou gaan, maar uiteindelijk kwam ik samen met een Australisch meisje en drie jongens uit Hong Kong, Belgie en Frankrijk bij een dame met een erg groot huis en een zwembad in de tuin. We kwamen daar 's avonds rond een uur of 10 aan en gingen 's ochtends vroeg weer weg dus we hebben niet echt een band kunnen opbouwen met de mevrouw. Wel hebben we midden in de nacht met z'n vijven gezwommen, waar de mevrouw wel erg om moest lachen.

De week in het zuiden was al weer voorbij en het was tijd om terug te gaan naar Parijs. Dit keer reisden we met de nachttrein. De nachttrein was anders dan we ons hadden voorgesteld. Een aantal van de groep moesten zelfs in een coupe met vreemde mensen. Gelukkig hadden de vijf meiden een eigen coupe, samen met een van de franse jongens. Als je nog niet close met elkaar bent, dan word je dat in zo'n trein wel. En als Nederlander realiseer je je ook wel dat lang zijn niet altijd z'n voordelen heeft. Maar al met al zijn we veilig in Parijs aangekomen en daar ging t om. 

In Parijs hadden we twee typische toeristendagjes. Dit was erg gezellig omdat het allemaal wat formeler was dan alle nette bezoekjes. We hebben deze dagen de typische dingen bezocht zoals de Eiffeltoren, Sacre-Couer en de Notre Dame. Het leuke was dat de twee Franse hosts net wat meer konden vertellen dan wat je in je reisgids leest. Iets wat ik me goed zal herinneren is dat we gezellig boven op de Eiffeltoren hebben gepicknickt. 

Verder hadden we in Parijs ook wat formele bezoeken zoals het Air and Space Museum, Safran Aircraft Engines en Flight Safety. Dit was erg leerzaam en bij Flight Safety kregen we zelfs de kans om op een Falcon Jet simulator te  vliegen. Hier heb ik trouwens geleerd waarom vrouwelijke piloten nooit een kokerrok onder hun pak dragen, dit is namelijk erg onhandig als je probeert te vliegen. Al voelde ik me verder erg goed in mijn pak.

Een van de hoogtepunten in het noorden voor mij was dat we het Air Traffic Area Control Center mochten bezoeken. Hier kregen we uitleg over hoe de luchtverkeersleiding in Frankrijk werkt en mochten we een kijkje nemen bij de radar controllers. Luchtverkeersleider lijkt mij een erg mooi beroep en ik was dan ook erg blij dat we zo'n uitgebreide rondleiding kregen en dat we allemaal vragen konden stellen.

De laatste avond hebben we goed afgesloten in ons vaste Cubaanse restaurant. Gelukkig waren we deze avond de enige klanten in het restaurant, we hebben namelijk uitgebreid feest gevierd en afscheid genomen van elkaar. De volgende ochtend (nacht) moesten de Zwitser en ik al vroeg opstaan om naar het vliegveld te gaan. Een van de Franse hosts zette ons af en na even te hebben gekletst zijn wij allebei naar onze gate gegaan. Ik had iets meer tijd op het vliegveld en heb ook nog even geshopt tussendoor, want ik realiseerde me dat ik tijdens de twee weken amper geshopt had.

Ik vloog terug met een Boeing 737 van de KLM. De Steward en stewardessen waren erg geïnteresseerd in mijn pak en ik heb een tijdje met hen gekletst. Na de vlucht hadden ze geregeld dat ik even in de cockpit mocht kijken, waar ik erg dankbaar voor was. 

Al met al kijk ik terug op een super reis, ik vond het erg leuk dat het zo'n relaxte reis was met een kleine groep en met alleen jonge Franse organisatoren. Ik vind het bijzonder hoeveel bedrijven en plekken we hebben bezocht in zo'n korte tijd. Wat af en toe beter had gemogen was de duidelijkheid van de Franse organisatoren, soms was het onduidelijk wat we gingen doen en hoe we ons moesten voorbereiden. Maar dit puntje weegt zeker niet op tegen al het lekkere eten, al de leuke mensen, al de bijzondere bezoekjes en al de mooie ervaringen.

Groet,

Sanne Zwart
Air Cadet 2016

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

Lid wordenMeer info

Lid worden van de grootste organisatie van luchtsporten? Klik hier.