Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Opleidingen en brevetten

Voor alle vormen van gemotoriseerd vliegen is in Nederland een brevet vereist met de daarbij behorende theorie- en praktijk opleiding. ook moet men periodiek een medische keuring ondergaan. Bij een normale gezondheid is dit geen probleem.

Per 8 april 2015 is de nieuwe Europese regelgeving voor brevetten van kracht. In die regelgeving  is het nieuwe Europese recreatieve brevet opgenomen, het Light Aircraft Pilot License (LAPL), met minder strenge eisen dan het PPL. Het LAPL (A) gaat het RPL brevet met SEP en TMG ( Touring motor Glider) vervangen.Het RPL-MLA blijft echter gewoon bestaan omdat dit een Nationaal brevet betreft en niet valt onder de Europese regelgeving.

De brevetten voor recreatief gemotoriseerd vliegen op een rijtje:

Recreational Pilot License (RPL-MLA)

De piloot die beschikt over een RPL-MLA mag een toestel vliegen dat ingericht is voor maximaal 2 personen en dat beschikt over een zuiger motor, met een maximaal start gewicht van 472,50 kg.

De bezitter van een RPL(A)-SEP mag een toestel vliegen van maximaal 2.000 kg. Dit brevet moet voor 8 april 2018 omgezet worden naar een Europees brevet het LAPL.Het examen kan worden afgelegd na ten minste dertig vlieguren, waarvan 20 met instruteur en 5 solo uren). Commerciële vluchten zijn niet toegestaan.

Het brevet geldt uitsluitend voor Visual Flight Rules en kent geen aanvullende bevoegdheden voor bijvoorbeeld blind vliegen ( IFR).

Privat Pilot License (PPL)

Het PPL is een brevet, waarmee nagenoeg alle eenmotorige vliegtuigen gevlogen mag worden, zowel binnen- als buiten Europa. Het kan worden uitgebreid met kwalificaties als blind vliegen ( Instrument Rating om bijvoorbeeld na zonsondergang te mogen vliegen) en meermotorig vliegen ( Multi Engine Rating).Voor deze aanvullingen heeft de kandidaat minstens 45 vlieguren nodig ( 25 uur met instructeur en minimaal 10 uur solo) en een training in navigatie en blindvliegen. ( Vliegen onder Instrument Flight Rules). waarvan maximaal 5 uren op een flight simulator mag worden gevlogen.

Voor het behalen van het PPL brevet gelden dezelfde theorie eisen en examens als voor de het LAPL. Note: ook voor de RPL- MLA is deze theorie vereist .

In Nederland worden de examens afgenomen door het Centraal Bureau Rijvaardigheid bewijzen (CBR).

Voor de meest actuele informatie betreffende de niet door de KNVvL uitgegeven brevetten (het KEI) kan men de website www.kiwaregister.nl raadplegen.

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

Lid wordenMeer info

Lid worden van de grootste organisatie van luchtsporten? Klik hier.

locaties meer info