Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Aanschaf luchtvaartuig

Vraag

Antwoord

Wat is het verschil tussen een conventioneel bestuurde MLA (3-assig) en een trike MLA (zwaartepuntsgestuurd)?

Er zijn 2 soorten MLA's: * Conventioneel bestuurd (3 assig) Dit is een 'normaal' vliegtuig met rol- en richtingsroeren. Deze roeren worden door middel van de stick en de voeten bewogen. De kenmerken zijn: o Gesloten cockpit, confortabel in de winter o Meer instrumenten mogelijk o Op meer velden toegelaten o Sneller dan bijvoorbeeld een trike o Er kunnen langere afstanden mee worden overbrugd * Trike Dit toestel heeft als belangrijkste kenmerk de grote deltavleugel. Met behulp van de bar wordt de grote deltavleugel direkt bestuurd. De kenmerken zijn: o Open cockpit, comfortabel in de zomer o Sportief karakter, 'wind in de haren' o Beter uitzicht o Lagere snelheid, waardoor er meer tijd is om van de omgeving te genieten o Omdat het open is, kunnen kaarten e.d. makkelijk wegwaaien

Hoe zit het nu met die APK keuring voor mijn MLA?

Sinds 1 april 2005 moet van elke MLA waarvan de special BvL verloopt, een APK keuring ondergaan. Deze keuring gebeurt door een onderhoudstechnicus met als minimale aantekening GWK Zweefvliegtuigen met hulpmotor. Deze technicus ondertekent de eigen verklaring. De aanvraag sBVL samen met de eigen verklaring opsturen naar IVW en binnen een week heeft u een nieuw sBVL. - Link naar de eigen verklaring. - Link naar de checklist vernieuwde uitgifte Special BvL voor MLA.

Een MLA kopen, is dat nou moeilijk?

Nee, een MLA bij een importeur kopen is niet moeilijk. Je gaat naar hem / haar toe, bestelt een vliegtuig en het vliegtuig wordt op een gegeven moment afgeleverd. De importeur zal ervoor zorgen dat het toestel compleet met alle papieren afgeleverd wordt. Het enige dat u zelf moet regelen, is de verzekering.

Ik zie een leuke MLA in het buitenland. Kan ik daarmee vliegen?

Als u in het buitenland een MLA koopt dan kunt u daar niet zomaar in Nederland mee vliegen. Er moet aan een aantal eisen worden voldaan: * De MLA moet in Nederland zijn toegelaten Alleen MLA's welke zijn goedgekeurd in Duitsland, Engeland of Tsjechië zijn in Nederland toegelaten. * De MLA moet geluidsgekeurd zijn Om wachtrijen voor geluidskeuring te mogen vliegen, is er besloten dat alleen toestellen conform de configuratie voor uw type toestel zoals dat is vermeld op het Kennblätt in Nederland een Blauw Boekje (=geluidsmeetrapport) plus een aangepast Bewijs van Luchtwaardigheid krijgen. Is het vliegtuig niet conform de specificaties zoals vermeld op het Kennblätt dan kunt u daar in Nederland niet mee vliegen. * Mijn vliegtuig is niet conform het Kennblätt. Wat nu? U kunt nu 2 dingen doen: o Zelf een geluidskeuring gaan regelen voor uw toestel. Dit is een zeer dure grap. o Het vliegtuig zodanig aanpassen dat de configuratie conform het Kennblätt is. Dit is de gemakkelijkste oplossing * Mijn toestel is nu conform het Kennblätt. Wat nu? U kunt nu bij de Technische Commissie van de KNVvL een Blauw Boekje aanvragen. Bij IVW divisie Luchtvaart kunt u een Special BvL aanvragen. Als dat allemaal is geregeld en u heeft zowel het Blauwe Boekje alsmede het Special BvL in huis, dan kunt u gaan vliegen.

Hoe zit het met de verzekering?

Als u met een vliegtuig gaat vliegen, dan dient dat minimaal WA verzekerd te zijn. Als u met het toestel naar Duitsland en/of Denemarken gaat, is de minimale wettelijke dekking EUR 2.000.000,--. Als u dat wenst, dan kunt u het toestel ook nog casco danwel allrisk verzekeren. Afhankelijk van met hoeveel vliegers er op het toestel vliegen, de ervaring van de vliegers en het te verzekeren bedrag wordt de verzekeringspremie vastgesteld.

Deel dit artikel: Facebook Twitter