Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Ballonnieuws

'Hackathon' engineers target new e-markers for balloon competitions
Ballonvaren

Hot air balloon competitions look set to be revolutionised if three science teams from the Ukraine get their way. Working as part of a collaboration between FAI and Noosphere, the Federation’s Global Technical Partner, the three teams are racing to build an electronic marker that could radically change the way Hot Air Balloon competitions are scored.

The teams are competing against each other to build the e-markers. Their aim is to enhance the traditional method of scoring in Hot Air Balloon competitions, which although proven, is slow to score. Many balloon competitions finish with a ‘target practice’ element – pilots must overfly a target and drop a sand-bag marker onto it. Whoever gets closest to the bullseye, wins.

Currently, those markers are measured by a measuring tape, with the results only collated after the last balloon has passed.

lees verder

Brevetten
Ballonvaren

We horen de laatste tijd van veel kanten dat het hebben van een EU-brevet toch wel heel erg aantrekkelijk is. Is dat inderdaad zo? Laten we de feiten van de fictie scheiden. In Duitsland is FCL en de daarbij behorende regelgeving ingevoerd. In België hebben een aantal piloten de stap genomen en een EU-brevet aangevraagd. Op zich kan dat in Nederland ook. Nu loopt men in België tegen het hindernis op dat er geen gecertificeerde opleiding ATO (Approved Training Organisation) is en weinig of geen FI en FE’s die aan de FCL voorwaarden voldoen.

De ATO is essentieel voor de infrastructuur bij het halen en verlengen van EU-brevetten. Om als FI te mogen aftekenen moet de FI ook een EU FI (zoals genoemd in FCL Subpart J inclusief training en bijscholing) zijn. Ook de FE die bij het verlengen van een EU-brevet een rol kan spelen moet een FE als beschreven in FCL Subpart K (inclusief standaardisatie en training) zijn. In Nederland hebben wij die examinatoren en FI’s niet.

Daarnaast moet je je vanaf de overgang naar het EU-brevet aan de Europese regels houden. Deze staan in het huidige FCL (Flight Crew Licence) en de AMC’s (Acceptable Means of Compliance) en GM (Guidance Material). In Nederland hebben wij samen besloten dat we gebruik zullen maken van de mogelijkheid om zo lang mogelijk onder de Nationale regelgeving te blijven vallen. Die is bekend, helder en duidelijk.

lees verder

Vergunningen beschikbaar voor leden
Ballonvaren

Gaandeweg zijn steeds meer verleende vergunningen geupload op mijn.KNVvL.nl-afdeling-documenten ballon. Op drie na is de lijst vergunningen compleet. Als je lid bent van de KNVvL kun je hier gebruik van maken en inloggen met je persoonlijke inloggegevens. Mis je een vergunning waarvan jij denkt dat er meer leden gebruik van zouden maken, laat het weten aan secretaris.ballonvaren@KNVvL.nl.

lees verder

Theorie-examens Ballonvaren
Ballonvaren

De eerste twee examenvakken zijn op 30 mei geëxamineerd binnen STEBZ met behulp van de verkregen database. Mocht je ook examen willen doen, kijk dan voor CPL (FB) op www.stebz.nl of voor KNVvL-BPL op www.brevet.aero/ballonvaren.

lees verder

Vergunningen verplicht voor het gebied rond de Nieuwkoopse plassen
Ballonvaren

Tijdens een gesprek met de advocaat van de Provincie Utrecht en Zuid Holland bleek dat er een vergunningplicht is voor een ballonvaart rond de Nieuwkoopse plassen. Wij waren daar verbaasd over en vroegen ons af of deze vergunningplicht wel rechtmatig is. In geen enkele AIC of Notam of luchtvaartkaart is deze verplichting opgenomen. Wij hebben aan partijen laten weten dat wij niet accoord gaan met een dergelijke luchtruimbeperking en deze zullen aanvechten.

Wij ontvingen de volgende brief van de Provincie:

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

Lid wordenMeer info

Lid worden van de grootste organisatie van luchtsporten? Klik hier.

MagazinesLEES MEER

locaties meer info