Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Ballonnieuws

Ballonvaren in clubverband, iets voor jou?
Ballonvaren

Freestyle Ballooning is de naam van een nieuwe vereniging voor ballonvaarders en aspirant-ballonvaarders die gezamenlijk recreatief, dus niet-commercieel, willen ballonvaren. De vereniging bezit een clubballon die de leden daarvoor kunnen reserveren. Mooie, recreatieve vaarten maken met vrienden en bekenden is het doel, met weinig verplichtingen en tegen acceptabele kosten. Er is nog plaats voor enkele leden. Vlieg je nu, en lijkt het je leuk om (ook) te gaan ballonvaren? Is je ballonvaartbevoegdheid ooit verlopen en wil je recreatief herintreden? Wat de reden ook is, zolang je geen commerciële aspiraties hebt, kun je lid worden. 

lees verder

Recordaantal bezoekers eerste avond Ballonfiësta
Ballonvaren

De jubileumeditie van de Ballonfiësta Barneveld kende een geweldige start! Het fantastische weer zorgde voor een grote toestroom van toeschouwers. In totaal kwamen er bijna 9000 bezoekers naar de eerste avond, een recordaantal voor de woensdagavond.

Terwijl het in heel Nederland droog was, ontstond er precies boven Barneveld rond 20.30 een bui. Op dat moment stonden het Spaceship en de Motor klaar om te gaan. Na uitvoerig overleg tussen de weerdiensten, de launchmaster van Ballonfiësta Barneveld en de piloot stegen beide ballonnen op. En dus gingen gisteravond alle luchtballonnen de lucht in, waaronder in totaal zo'n 15 special shapes!

lees verder

Overeenkomst ILT en STEBZ getekend!
Zweefvliegen

Dinsdag 1 augustus is in Hoofddorp de handtekening gezet op de overeenkomst tussen de stichting STEBZ en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Hiermee is het officieel mogelijk gemaakt dat zogenaamde staatsexamens door STEBZ worden afgenomen.

Het gaat hier om de theorie-examens voor ballonvaren en zweefvliegen. Deze theorie-examens die voorheen door de KNVvL zelf verzorgd werden (zweefvliegen) of door het CBR (ballonvaren) zouden onder de nieuwe Europese regels allemaal bij het CBR terecht gekomen zijn. Dit instituut verzorgt namelijk alle staatsexamens voor de luchtvaart.

lees verder

'Hackathon' engineers target new e-markers for balloon competitions
Ballonvaren

Hot air balloon competitions look set to be revolutionised if three science teams from the Ukraine get their way. Working as part of a collaboration between FAI and Noosphere, the Federation’s Global Technical Partner, the three teams are racing to build an electronic marker that could radically change the way Hot Air Balloon competitions are scored.

The teams are competing against each other to build the e-markers. Their aim is to enhance the traditional method of scoring in Hot Air Balloon competitions, which although proven, is slow to score. Many balloon competitions finish with a ‘target practice’ element – pilots must overfly a target and drop a sand-bag marker onto it. Whoever gets closest to the bullseye, wins.

Currently, those markers are measured by a measuring tape, with the results only collated after the last balloon has passed.

lees verder

Brevetten
Ballonvaren

We horen de laatste tijd van veel kanten dat het hebben van een EU-brevet toch wel heel erg aantrekkelijk is. Is dat inderdaad zo? Laten we de feiten van de fictie scheiden. In Duitsland is FCL en de daarbij behorende regelgeving ingevoerd. In België hebben een aantal piloten de stap genomen en een EU-brevet aangevraagd. Op zich kan dat in Nederland ook. Nu loopt men in België tegen het hindernis op dat er geen gecertificeerde opleiding ATO (Approved Training Organisation) is en weinig of geen FI en FE’s die aan de FCL voorwaarden voldoen.

De ATO is essentieel voor de infrastructuur bij het halen en verlengen van EU-brevetten. Om als FI te mogen aftekenen moet de FI ook een EU FI (zoals genoemd in FCL Subpart J inclusief training en bijscholing) zijn. Ook de FE die bij het verlengen van een EU-brevet een rol kan spelen moet een FE als beschreven in FCL Subpart K (inclusief standaardisatie en training) zijn. In Nederland hebben wij die examinatoren en FI’s niet.

Daarnaast moet je je vanaf de overgang naar het EU-brevet aan de Europese regels houden. Deze staan in het huidige FCL (Flight Crew Licence) en de AMC’s (Acceptable Means of Compliance) en GM (Guidance Material). In Nederland hebben wij samen besloten dat we gebruik zullen maken van de mogelijkheid om zo lang mogelijk onder de Nationale regelgeving te blijven vallen. Die is bekend, helder en duidelijk.

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

Lid wordenMeer info

Lid worden van de grootste organisatie van luchtsporten? Klik hier.

MagazinesLEES MEER