Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Nieuws van derden

Regelmatig ontvangen wij (pers-)berichten van organisaties; een selectie daarvan kun je hier lezen. De KNVvL is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze berichten en plaatst ze puur ter kennisgeving.

 

 

Géén mensensmokkel vanaf Luchthaven Teuge
Berichten van derden

Op donderdag 6 juli heeft de politie op Luchthaven Teuge een tweetal piloten met de Britse nationaliteit aangehouden op verdenking van mensensmokkel. Daarnaast is het vliegtuig waarmee zij naar Teuge zijn gevlogen in beslag genomen.

Diverse media hebben hier inmiddels in hun berichtgeving aandacht aan besteed. Hierbij is in een aantal gevallen ten onrechte de indruk gewekt dat de smokkel van personen vanaf Luchthaven Teuge heeft plaatsgevonden.

lees verder

Negende editie Oostwold Airshow meest succesvolle ooit
Berichten van derden

Met ruim 25.000 bezoekers voor de Oostwold Airshow, verspreid over twee dagen, werd het record uit 2015 bijna verpletterd. Toen passeerden in twee dagen tijd zo’n 20.000 bezoekers de kassa.

Het massaal opgekomen publiek kreeg twee dagen lang vermaak van hoog niveau voorgeschoteld. Van de oude warbirds tot hypermoderne aerobatic toestellen, het showprogramma bood voor iedereen wel iets. De perfecte weersomstandigheden zorgden voor de rest.

Zondag bezochten ruim 10.000 toeschouwers de ‘Airshow Take off’, Pinkstermaandag kwamen daar nog eens 15.000 bezoekers bij. Velen daarvan kwamen voor de eerste keer naar het kleine vliegveld in Oost-Groningen

lees verder

De Mavic Pro hoe zit het nu?
Berichten van derden

Wij van Safe2Fly worden de laatste tijd vaak benaderd over het professioneel gebruik van de DJI Mavic Pro. Veel van deze vragen gaan over het gewicht, dat minder dan een kilo is. Men neemt aan dat men daarmee is vrijgesteld van een aantal eisen die het ILNT stelt.

Het klopt dat de Mavic minder weegt dan een kilo en dat hij daarmee in een uitzonderijke categorie valt. Zo heb je geen theorie opleiding nodig. Wij zijn echter van mening dat iedere onderneming die beroepsmatig wil vliegen, ongeacht het gewicht van de Mavic, een ROC of ROC Light nodig heeft om commerciële vluchten met en RPAS (Drone) uit te kunnen voeren. 

lees verder

Kindervliegkampen en zelf vliegen leren
Berichten van derden

De vliegschool Zelf Vliegen organiseert op zaterdag 3 juni op Lelystad-Airport een Open Dag waarbij kinderen en volwassenen alles te weten kunnen komen en kunnen uitproberen over de vliegactiviteiten waaraan zij dit jaar kunnen deelnemen. Hierbij zullen de vliegkampen voor de jeugd in de zomervakantie, maar ook vliegopleidingen voor volwassenen, in het middelpunt staan. De Open Dag wordt mede georganiseerd door de Luchtscouts Lelystad-Airport.

Tijdens de Open Dag kunnen alle kinderen en hun familieleden de vliegtuigen van dichtbij bekijken en proefvlieglessen maken in twee- en vierpersoons vliegtuigen. Bij diverse presentaties kunnen ze  alles te weten komen over de vliegkampen voor jongeren van 11-18 jaar. De luchtscouts zullen op deze zaterdag aan jong en oud laten zien wat ze doen met de Vrije Val en met simulator vliegen.

lees verder

Programmering Oostwold Airshow zo goed als rond
Berichten van derden

De organisatie van de 9e Oostwold Airshow presenteert voor de eerste keer in zijn bestaan een zestig minuten durend showblok compleet gevuld met warbirds. Met deze primeur is de programmering voor de beide showdagen, op een paar details na, ingevuld.

Tijdens dit ‘warbirds blok’ krijgen de bezoekers de kans om maar liefst negen verschillende vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog, zoals P51 Mustangs, Spitfires, P-40 Warhawks en de zeldzame Curtiss Hawk 75, van zeer nabij mee te maken.

Van het starten van de motoren tot het wegtaxiën, het oplijnen tot de take- off, het publiek staat overal met de neus bovenop. De warbirds vliegen zowel in indrukwekkende formaties als solo hun display.

lees verder

Parachutespringen met poppen
Modelvliegsport

Bericht van Omroep Flevoland

Relaxed maar bloedfanatiek sturen ze hun poppen naar de middenstip. Tenminste, dat is de bedoeling. Door de stevige wind landen sommige poppen in een omgeploegde akker verderop, of zelfs snoeihard tegen een gebouw. De deelnemers aan de eerste wedstrijd van het Nederlands kampioenschap RC Parachutespringen in Almere hebben niet het beste vliegweer, maar dat mag de pret niet drukken. 

RC Parachutespringen lijkt op parachutespringen, maar dan met houten poppen van ongeveer 2 kilo. Een modelvliegtuigje laat een aantal poppen met een parachute eraan vanaf een paar honderd meter hoogte vallen. De poppen worden vanaf de grond bestuurd. Het doel is om zo precies mogelijk op een grote middenstip te landen. Wie het minste strafpunten heeft wint.

lees verder

Voorjaarsdag Luchtvaart Historische Vereniging
Berichten van derden

Noteer in uw agenda! Op zondagmiddag 30 april organiseert de Luchtvaart Historische Vereniging (LHV) haar jaarlijkse Voorjaarsdag.

Aan bod komen presentaties over de historie van de ballonvaart en er vindt een veiling van lucht(ballon)vaartboeken plaats.

We hebben LHV-lid Hans van Hoesel bereid gevonden een presentatie te houden over zijn enorme collectie antieke ballonborden en waaiers. Tevens neemt Hans een aantal exemplaren ter bezichtiging mee. Hans van Hoesel is behalve verwoed verzamelaar, ook ballonvaarder, vliegenier en hij was vele jaren voorzitter van de afdeling Ballonvaren van de KNVvL.

lees verder

H55, a solar impulse technological spin off
Berichten van derden

After building the 2 Solar Impulse electric airplanes and flying 5 days and 5 nights non-stop over the Pacific in Solar Impulse 2, the longest flight ever of a single pilot airplane, Solar Impulse’s Co-Founder André Borschberg is now taking electric propulsion technology a step further. H55, which he co-founded, will develop and leverage the potential of electric propulsion in the world of aviation, making air transport cleaner, quieter, safer and more affordable.

H55 focuses on the entire propulsion chain starting from the energy source and its management, right through thrust and power, as well as pilot interface and all control systems. H55 ‘s electric demonstrator aircraft, aEro1, has successfully flown more than 50 hours with a battery endurance exceeding more than 1 hour.

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

Nieuws van derden

Regelmatig ontvangen wij (pers-)berichten van organisaties of personen; een selectie daarvan kun je hier lezen.
De KNVvL is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze berichten en plaatst ze puur ter kennisgeving.

locaties meer info